دکتر محمد حیدری‌میرزایی:

دانشجو، مبدأ تحول، ترقی و اصلاح جامعه است

دی ماه سال گذشته سکان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به دکتر محمد حیدری‌میرزایی که اهل خرم‌آباد است، سپرده شد
متن مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی فریاد با محمد حیدری‌میرزایی را در زیر می‌خوانید.

نحوه ورود شما به دانشگاه آزاد چگونه بود؟
من استخدام هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام هستم، سال تحصیلی 81-80 بود که به عنوان سرباز هیئت علمی به دانشگاه آمدم. آن زمان دانشگاه آزاد ایلام چند هیئت علمی و چند کارمند بیشتر نداشت و سال‌های آغازین شروع و فعالیت این دانشگاه بود و برای توسعه خود از رشته‌های مختلف فراخوان داده بود. آن زمان مقطع ارشد خیلی کم بود و هرکس که ارشد داشت به راحتی می‌توانست جذب شود و بنده بعد از اعلام نیازی که دانشگاه کرده بود به عنوان سرباز هیئت علمی به ایلام آمدم.

چگونه یک سرباز هیئت علمی، رئیس دانشگاه آزاد ایلام شد؟
پس از انجام خدمت سربازی هم برای مصاحبه جذب هیئت علمی فراخوان شدم و در مصاحبه قبول شدم و به عنوان هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام جذب شدم. بعد از آن در آزمون بورسیه اعزام به خارج شرکت کردم و قسمت بر این شد که بورسیه کشور انگلستان قبول شوم. سال 92 بود که فارغ‌التحصیل شدم و به محل دانشگاه اصلی خودم که عضو هیئت علمی آن بودم برگشتم و سال گذشته هم به عنوان سرپرست دانشگاه‌های آزاد استان ایلام حکم سرپرستی گرفتم و با امید به خدا این مسئولیت را قبول کردم که یک مسئولیت حساس در برهه‌ای حساس است چرا که دانشگاه با توجه به افت تعداد دانشجو و میزان کارمند که از استاندارد بالاتر است و مازاد کارمند دارد و مشکل اصلی آن کمبود دانشجو است و با مشکلات مالی مواجه است و یک سری مشکلات دیگر مثل جذب‌هایی که صورت گرفته تخصصی نبوده و خارج از استانداردها بوده و این به مشکلات دامن زده است.

رویکرد شما برای قبول مسئولیت سکان دانشگاه آزاد ایلام چه بود؟
با علم به این که می‌دانستم با قبول کردن این مسئولیت مشکلات مالی، مشکلات مازاد کارمند و هیئت علمی باید اینها مدیریت شود و رویکرد دانشگاه کلاً باید عوض شود و از رویکرد دانشگاهی که کتاب و جزوه می‌دهد و آزمون گرفته می‌شود به اصطلاح نمره‌ای و مدرکی است به سمت مدرک‌گرایی و تولید مدرک و فارغ‌التحصیل بدون هنر و توانایی کار علمی به سمت دانشگاه حل مسئله حرکت کند. اگر یک مدیر ارشد استانی فرصت و امکانات آسیب شناسی، تحلیل و بررسی حل مسئله موجود در آن محیطی که مسئولیت دارند و آن مجموعه که تحت نظرشان است را نداشته باشند نمی‌توانند آن مشکل را حل کنند و در واقع دانشگاه باید به کمک این مدیران بیاید. ما هم با این شعار شروع به کار کردیم، با توکل به خدا و اتکای به کادر هیئت علمی و مدیریت متعهد و متخصصی که وجود دارد با وابستگی کمتر به درآمد شهریه دانشگاه و به سمتی که خلاقیت و حل مسئله در رأس کارهایش قرار بگیرد دانشگاه را هدایت می‌کنیم، چرا که دانشگاه آزاد یکی از محدود ارگان‌هایی است که یکی از گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان است بدون اینکه یک ریال از دولت بگیرد تمام هزینه‌های دانشگاه آزاد از خود دانشگاه و از درآمد خود دانشگاه هست و شهریه‌ای که خود دانشجو می‌دهد و یک سهم بسیار قابل توجهی از درآمد هر دانشگاه به عنوان مالیات به حساب دولت ریخته می‌شود.

فعالیت سیاسی داشته‌اید؟
در طول دوره دانشجویی و هیئت علمی همیشه عضو ثابت و فعال بسیج دانشجویی و اساتید بوده‌ام و افتخار می‌کنم که اگر حداقل به ظاهر با این گروه‌ها فعالیت داشته‌ام. ما باید در این برهه از زمان که نیاز به یک بسیج همگانی داریم یک بسیج علمی و اقتصادی هم به راه بیندازیم. امسال مقام معظم رهبری را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، این شعار را در حد نهایت و اعتلای عمل برسانیم. نگاه ما باید اول به کالای استان باشد ما اگر تعصبی و نگرانی بابت صنایع استان و تولید استان داشته باشیم در برابر کالاهای خارج از استان ما باید کالای استانی خودمان را تولید کنیم.

به نظر شما شاخص‌های یک دانشگاه خوب چه چیزهایی هستند؟
دانشگاه در کشور ایران باید به سمت دانشگاه نسل چهارم برود، دانشگاه‌های نسل اول، دوم و سوم دیگر به پایان رسیده و الآن دنیا به سمت دانشگاه نسل چهارم که دانشگاه حل مسئله و تولید خلاقیت است می‌رود. دانشگاه باید خلاق باشد دانشگاهی که نتواند مشکل خودش و جامعه را حل نکند دانشگاه نیست چرا که دانشگاه باید علاوه بر آن شهریه‌ای که از دانشجو می‌گیرد باید به سمت کارهایی برود که مشکل شهر، استان، کشور و حتی جهان را حل کند. دانشگاه بازوی توانایی برای ارزیابی، آسیب‌شناسی و پیداکردن راهکار برای مدیران ارشد استان باشد.

چه مشکلاتی بر سر راه شما در دانشگاه وجود دارد؟
متاسفانه دانشگاه استانی مثل ایلام با کاهش شدید جذب دانشجو مواجه است در مناطق دیگر دور تا دور استان‌ها، استان‌های مختلف با شهرها و انگیزه‌های مختلف وجود دارد و دانشجو از شهرهای دیگر جذب می‌شود اما استان ایلام و شهر ایلام با داشتن 3 مرکز و 3 واحد در شهرستان‌های استان و یک مرکز مادر که مجموعاً 7 واحد و مرکز می‌شود متاسفانه در موقعیتی قرار گرفته است که از استان‌های غربی کشور یعنی استان‌های powerfull و قدرتمندتر از ایلام یعنی کرمانشاه، لرستان و خوزستان هم مرز است. این استان‌ها از نظر امکانات و جاذبه‌های شهری و جغرافیایی جذب بیشتری نسبت به ایلام را دارند و ایلام از طرف این استان‌ها بسیار محدود شده است و در قسمت شرق استان ایلام و به طول 430 کیلومتر هم مرز با کشور عراق است بدون اینکه حتی یک نفر جذبی داشته باشد و امیدمان این است که بتوانیم این مشکلات و محدودیت‌ها را کاهش دهیم و بتوانیم از کشور عراق دانشجو داشته باشیم. مشکل دیگر دانشگاه آزاد این است که رشته‌های ما محدود است و متاسفانه در سال‌های گذشته بعضی از رشته‌های ما را از ما گرفتند.

دلیل اینکه این رشته‌ها را از شما گرفتند چیست؟
یکی از دلایل آن این است که سازمان مرکزی و وزارت علوم به ما گفتند که هیئت علمی به اندازه کافی ندارید در صورتی‌که ما هیئت علمی به اندازه کافی داریم شاید یکی از کامل‌ترین دانشگاه‌ها از نظر داشتن هیئت علمی برای تمام رشته‌ها دانشگاه آزاد ایلام است حتی از دانشگاه دولتی ایلام که دانشگاه مادر است خیلی از رشته‌ها را داریم که در همین دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد مثل رشته‌های دکترای روانشناسی، چندین دکترای کشاورزی و زبان انگلیسی در دو گرایش، شیمی در دو گرایش، 6 رشته دکترای تخصصی و رشته‌های حقوق. متاسفانه رشته‌های کارشناسی ارشد کامپیوتر و مدیریت و چند رشته دیگر را از ما گرفتند که البته به امید خدا به دنبال این هستیم که بتوانیم احقاق حق کنیم.
بعضاً در استان مشاهده می‌شود که بعضی از دانشگاه‌ها که غیرانتفاعی هم هستند و هیئت علمی دانشگاه آزاد در این مراکز تدریس می‌کنند رشته‌های که ما نداریم در آنجا تاسیس و دایر می‌کنند. امیدواریم که آموزش عالی یک نگاه عادلانه داشته باشد. دانشگاه آزاد ایلام شاید مجهزترین، گسترده‌ترین و کامل‌ترین دانشگاه‌های استان از نظر تاسیسات زیربنایی، آزمایشگاهی و آموزشی است. خوشبختانه توانستیم با یک سری از اقداماتی که انجام دادیم توانستیم دانشکده علوم پزشکی را راه‌اندازی کنیم.

دانشگاه آزاد ایلام با یک سری مشکلات مواجه است که یکی از آنها کارمندهای مازاد و مشکلات مالی است. جذب غیرتخصصی هیئت علمی دیگر مشکل دانشگاه آزاد ایلام می‌باشد. مقصر اصلی این مشکلات را در چه می‌دانید؟
یک مشکلی که دانشگاه آزاد استان‌های غرب کشور گریبان‌گیر آن شده است کسانی که در مسند مسئولیت دانشگاه آزاد قرار می‌گیرند با نگاه کاندید شدن در آینده به آن می‌نگرند و با این انگیزه قبول مسئولیت می‌کنند و این از افت‌ها و آسیب‌های آن است. در سطحی مثل استان اگر این نگاه کاندیداتوری باشد قطعاً دانشگاه به سمت هزینه و ریخت و پاش‌های غیرکارشناسی می‌رود چرا که وقتی من مسئولیت دانشگاه را بر عهده می‌گیرم و نگاه من نگاه انتخاباتی باشد قطعاً مجبورهستم یک سری جاها کارهای غیرتخصصی را انجام دهم و به شایسته سالاری توجه نکنم، به صندوق رای خودم نگاه کنم که با جذب چه کسانی آرا من بیشتر می‌شود و رضایت جمع کثیری را به دست می‌آورم. بعضاً نگاه قومی و قبیله‌ای هم وجود دارد اگر من از قبیله و ایل و تبارم کسی را جذب نکنم دلخوری پیش می‌آید و باید حتماً منافع فامیل، ایل و تبارم را فراهم آورم تا بتوانم حداقل آن مخالفینی که از طرف قوم و قبیله خودم هستند را از گردونه رقابت حذف کنم.

آیا برای جوانانی که از دانشگاه شما فارغ‌اتحصیل می‌شوند برنامه‌ای دارید؟
مشکل دیگر این است که دانشگاه نیاز به یک جراحی همراه با درد داشت و یکی از نگرانی‌های جامعه جوان و تحصیل کرده کشور نیز همین است که چرا ما عزیزانی که در جاهای دیگر حقوق می‌گیرند و شغل دوم دارند به چه دلیلی هم اخلاقاً و هم قانوناً اجازه بدهیم که اینها شغل دوم داشته باشند و این فرصت را از جوانانی بگیریم که همیشه یکی از غصه‌های زندگی من مشکلات جوانان بوده است که نخبه‌های این استان و مملکت هستند و با تحصیلات عالی که دارند هنوز شغلی پیدا نکرده‌اند و چرا ما شرایط را طوری محیا نکنیم که با تمام احترامی که برای کسانی که بازنشسته و باتجربه هستند قائلم جای خود را به جوانانی بدهند که هیچ شغل و هیچ امیدی به آینده خود ندارند. شاید یک شغل در حد حق‌التدریس بتواند زندگی اینها را از نظر روحی، روانی و اجتماعی بهتر کند و خدای نکرده بحران‌های اجتماعی و مادی مواجه نشوند و حتی زندگی و آینده این جوانان را تحت‌الشعاع قرار نگیرد. به اعتقاد بنده استادی که در یک دانشگاه هیئت علمی است در دانشگاه‌های دیگر حق‌التدریس خود را به جوانان دیگر بدهد.

الآن چه تعداد دانشجو دارید؟
در دانشگاه آزاد استان حدود 6000 دانشجو داریم و در واحد ایلام 4800 دانشجو در حال تحصیل هستند.

به نظر شما چرا تعداد دانشجوهای دانشگاه آزاد در این حد کم شده است؟
دانشجوی ما در سال‌های قبل از 12000 دانشجو به این تعداد رسیده است دلیل عمده آن این است کاهش جمعیت جوان و پذیرش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های مختلف غیر از دانشگاه دولتی و دانشگاه علوم پزشکی شامل دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور است. در استان ایلام 37 مرکز آموزش عالی با 600000 جمعیت داریم که این رنج یکی از رکوردهای کشور از نظر تعداد دانشگاه نسبت به تعداد جمعیت استان که تعداد قابل توجهی است. عامل اصلی که ما نتوانستیم از استان‌های دیگر جذب مطلوب دانشجو داشته باشیم.

ریزش دانشجوهای دانشگاه آزاد در کل کشور وجود دارد یا فقط در استان ایلام این مسئله موجب بحران شده است؟
این مشکل کم و بیش در کل کشور وجود دارد اما در استان ایلام شیب کاهش دانشجو خیلی تندتر است آن هم به دلایل مرزی بودن استان و عدم داشتن یک سری جاذبه‌های شهری.

دانشجوی غیربومی هم دارید؟
خیلی کم شاید کمتر از 5 درصد.

وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه آزاد ایلام چگونه است؟
وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه آزاد با ظرفیت نزدیک به 500 نفر ظرفیت آن تکمیل نشده است و مشکلاتی هم در خوابگاه‌های ما وجود دارد. آسیب اصلی که خوابگاه‌های ما را تهدید می‌کند کم‌کاری فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای دانشجویی است که ما در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم. یکی از مشکلات اساسی ما در بحث آسیب‌های اجتماعی در محیط‌هایی مثل خوابگاه‌ها وجود دارد. ما باید خیلی به این نکته توجه کنیم که دانشجوها در دست ما امانت هستند و در مسیر تعلیم و تربیت آنها کوتاهی نکنیم.

دانشگاه آزاد ایلام در حال حاضر از چه بخش‌های علمی و مدیریتی بهره می‌برد؟
دانشگاه آزاد ایلام شاید یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های استان است چه از نظر تاسیسات زیربنایی و چه از نظر امکانات آزمایشگاهی. به‌عنوان مثال ما در غرب کشور رشته باستان‌شناسی نداریم و ایلام با توجه به آن قدمت تاریخی و فرهنگی که دارد این فرصت را دارد که بتواند فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی داشته باشد. در رشته‌های علوم‌اجتماعی شاید در غرب کشور یکی از کامل‌ترین رشته‌ها را داریم. در رشته مردم‌شناسی ایلام چون پیشانی جنگ و جهاد و شهادت است شاید به پاس حرمت خون شهیدان و ایثارگرانی که پاسدار مرز ایران اسلامی بوده‌اند، در شرف تاسیس این رشته هستیم و پژوهشکده مردم شناسی دفاع مقدس که معقوله‌ای است که ما از آن غافل شده‌ایم و در ایلام جای آن کاملاً خالی است.

در چند سال اخیر یکی از مشکلاتی که به وجود آمده این است که دانشگاه‌ها بدون کنکور دانشجو جذب می‌کنند. به نظر شما این فرصت است یا تهدید؟
می‌توان گفت که هم فرصت است و هم تهدید. زمانی تهدید است که بی‌حد و اندازه و بدون کار کارشناسی، بدون نیازسنجی و بدون آمایش سرزمینصورت گیرد. به عقیده بنده در هر منطقه‌ای باید رشته‌ها قطب شوند، بومی ساز شوند مثلاً در منطقه‌هایی مثل خلیج‌فارس و دریای مازندران رشته‌های مثل شیلات  تدریس شود. در مناطقی مثل زاگرس باید رشته‌های جنگل‌داری و منابع طبیعی تدریس شود که این رشته‌ها در این مناطق به کمک محیط زیست ما بیاید. در جنوب استان ایلام و استان خوزستان رشته‌های زراعت و تولید محصولات زراعی تدریس شود. رشته‌های که کاربردی‌تر هستند و متخصصینی را تربیت کنیم. آسیب اصلی ما عدم جذب توازن و تعادل رشته‌ها در قسمت‌های مختلف کشور است. هر منطقه‌ای باید بومی سازی شود و نیازهای بومی آن منطقه برآورده شود نه تصمیمی که از تهران و مرکز گرفته شود.

چیزی که خیلی زیاد مشهود می‌باشد این است که حس علمی و پویایی در دانشجویان وجود ندارد و اکثراً فقط برای پاس کردن به دانشگاه می‌آیند، چه برنامه‌ای در این مورد دارید؟
این مشکل را می‌توان شلختگی یا نظم‌گریزی نامید. انرژی گریز از درس و مشکلات کلاس فقط در این وجود ندارد و تمام دنیا، از کشورهای غرب اروپا و آمریکا گرفته تا جنوب شرق آسیا را درنوریده است. بنده در یک سری از کنفرانس‌ها و سمینارهای خارجی که شرکت کردم و با دوستان آکادمیک کشورهای مختلف صحبت‌هایی را داشتم همین سوال را از آنها پرسیدم که آیا این مشکلی که در کشور و منطقه ما است در کشورهای شما هم وجود دارد که متاسفانه در کل دنیا این معضل وجود دارد و شاید دلیل عمده آن تکنولوژی‌ها و امکانات امروز ما است که نیاز ما را به کلاس درس و تدریس و نشستن بر پشت صندلی‌ها را کاهش داده است. یک زمانی در انگلستان بعضی از دروسی را که می‌خواستیم مرور کنیم موضوع درس را سرچ می‌کردیم و فیلم آن موضوع درسی که در دانشگاه‌های هاروارد یا آکسفورد تدریس می‌شد را به راحتی می‌توانستیم به دست بیاوریم. الآن با گوشی‌ها و نرم‌افزارهای جدیدی که به بازار آمده شما می‌توانید به صورت آنلاین درس‌هایی که در هر جای دنیا تدریس می‌شود را تماشا کنید. ما در تلاش هستیم که بعضی از دروسی که تعداد دانشجوی کلاس‌های آنها زیاد است و ازدحام جمعیت دارد و نیازی به حضور دانشجو ندارد به صورت مجازی و آنلاین این دروس را ارائه دهیم و با این کار هم در وقت دانشجو صرفه‌جویی می‌شود و هم هزینه‌های دانشگاه پایین‌تر بیاید.

اهداف و برنامه‌های شما برای دانشگاه چیست؟
یکی از رویکردهای ما به سمت دانشگاه نسل چهارم و دانشگاه حل مسئله و ایجاد خلاقیت است. برنامه دیگر ما این است اگر بتوانیم مشکلات بوروکراسی و امنیتی و وزارت کشوری جذب دانشجوی خارجی را حل کنیم نگاه ما به سمت عراق است که البته موانعی هم دارد که یکی از آن این است که دانشگاه آزاد اعلام کرد وزارت کشور و امور خارجه گفته‌اند که ایلام به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌تواند دانشجوی خارجی جذب کند که در تلاش هستیم که این مشکل را حل کنیم. ایلام یکی از امن‌ترین مناطق مرزی کشور است. برنامه دیگر ما این است که دانشگاه به سمت کاهش هزینه‌ها، کاهش خرج‌ها و اسراف‌گری‌ها برود. دیگر برنامه ما این است که یک‌سری کارهای تجاری را انجام دهیم. ما باید به سمت تولید کارگاه‌های دانش‌بنیانی حرکت کنیم و به کارگیری آن هویتی که کارهای دانش‌بنیان ما می‌تواند داشته باشد و از طریق توان اساتید، کارورز و دانشجویی که داریم بتوانیم ایجاد درآمدهای دانش بنیان بکنیم و کمک به پروژه‌های تحقیقاتی و آسیب‌شناسی و راهکارهای بررسی ادارات استان.

تعامل استاندار کنونی ایلام با دانشگاه آزاد چگونه بوده است؟
استاندار ایلام که ارگان اول استان است نگاه آکادمیک و دانشگاهی به مسائل دارد و گام‌های موثری در مسیر پیشبرد اهداف دارد. استاندار ایلام به دور از نگاه قومیتی و لابی‌گری و تعصب‌هایی که مانع پیشرفت استان شوند تعامل و همکاری سازنده‌ای با دانشگاه‌های استان دارند.

موضع هیئت دولت و وزارت علوم درباره وضعیت فعلی دانشگاه آزاد چگونه است؟
وزیر محترم در دیداری که با دکتر فرهاد رهبر(ریاست وقت دانشگاه) و دکتر ولایتی داشت مستقیماً اعلام کردند که من خیالم از دانشگاه آزاد راحت است. دانشگاه آزاد یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است و باید قدردان دانشگاه آزاد باشیم. دانشگاهی که تمام استانداردهای دانشگاهی را از نظر فضا، آزمایشگاه، امکانات فرهنگی، کادر هیئت علمی و کارمند را دارد. دانشگاهی که بدون یک ریال هزینه که روی دست دولت بگذارد و بخش عظیمی از کشور را مشغول خود کرده و نخبه‌های کشور که باید آن ور مرزها دنبال کار، نام و نان باشند در دانشگاه آزاد مشغول شده‌اند.

رتبه دانشگاه آزاد ایلام در بین دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور چند است؟
این رتبه آیتم‌های خیلی مختلفی را دارد از نظر امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی جزو استان‌های برتر کشور است. تجهیزاتی که در آزمایشگاه دانشگاه آزاد ایلام است در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های استان و حتی غرب کشور وجود ندارد. تجهیزاتی که بیش از یک میلیاردتومان قیمت دارند و این به دانشجویانی که به دنبال کارهای عملی و آزمایشگاهی هستند کمک شایانی می‌کند ولی در موارد دیگر چون استان ایلام یکی از آخرین مناطقی بود که دانشگاه آزاد در آن تاسیس شد چون ما 8 سال جنگ را داشتیم و بعد از جنگ هم بازسازی جنگ بود دانشگاه آزاد در ایلام سال 78 بود که با تعداد کم دانشجو شروع به فعالیت کرد. دربسیاری از موارد هنوز به سطح اول کشور نرسیده‌ایم.

وضعیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بیش از 10 تشکل دانشجویی در دانشگاه آزاد وجود دارد که کم و بیش فعال هستند اما روند مطلوبی که مد نظر ماست و کسانی که دغدغه دانشجویی دارند در آن فعالیت مطلوب ندارد. ما تلاش می‌کنیم که به سمت کرسی‌های آزاد اندیشی برویم. کرسی آزاد اندیشی یکی از مقوله‌های است که دغدغه مقام معظم رهبری و سیاست‌مداران کشور است. کرسی آزاد اندیشی می‌تواند دانشجو را از آن مسائل انحرافی و شبهه‌ها و مسائلی که جوانان ما را هدف گرفته‌اند هدایت کند. ما نباید از آن نقاطی که دشمن به خوبی رصد و هزینه می‌کند غافل شویم دشمن همیشه در جاهایی که حضور ما کم‌رنگ است اهداف خود را پیاده می‌کند.

نظر شما درباره انجمن‌های علمی دانشگاه چیست و چه برنامه‌ای برای انجمن‌های علمی دارید؟
نگاه دانشگاه به دانشجو است و بنده اعتقاد قلبی خودم این است که دانشگاه دانشجو محور است یعنی اگر ما یک دانشجوی فعال فرهنگی و فعال علمی داشته باشیم دانشگاه آن پویایی، طراوت و نشاط را خواهد داشت و پیشرفت در آن مشهود خواهد بود، ولی اگر دانشجوی ما یک دانشجوی تنبل یا بدون انگیزه و تحرک باشد قطعاً بر روی هیئت علمی و کارکنان تاثیر منفی خواهد گذاشت. مبدأ تحول، ترقی و اصلاح در دانشگاه و جامعه را دانشجو می‌دانیم. دانشجو اگر بخواهد همه آنچه را که آرزوی همه ما است و آنچه که ایده‌آل و مطلوب ما است با کمک او می‌توانیم به این اهداف برسیم چه در بعد فعالیت‌های سیاسی، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های علمی هر آنچه که یک محیط دانشگاهی نیاز دارد را مدیون و مرهون زحمات دانشجوی ما است.

دانشگاه آزاد ایلام برای رفع مشکلات استان چه برنامه‌ها و راهکارهایی دارد؟
ما یک‌سری امکانات داریم اگر مدیریت و بهره‌برداری مناسب از آن شود می‌تواند در خدمت اشتغال‌زایی باشد و به کمک اقتصاد استان بیاید. ما یک سری زمین، فضای آموزشی و تحقیقاتی را در مهران داریم. امکاناتی را در دره‌شهر و ساختمان‌هایی را در دهلران در اختیار داریم، در آبدانان و سرابله مراکزی را داریم. اینها می‌توانند فرصت‌هایی را برای استان فراهم کند. در مجموعه دانشگاهی استان یک انسجام و هماهنگی وجود دارد و در راس آن آقای دکتر علی‌اکبری به عنوان رییس دانشگاه مادر یک نگاه مثبت به دانشگاه آزاد دارد. شاید برای اولین بار یک هماهنگی خاص بین دانشگاه ایلام، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد وجود دارد که یک همدلی و همکاری مناسب است. مدیریت محترم دانشگاه علوم پزشکی که با نگاه به دور از تنگ نظری و بدون مسائل شخصی یک نگاه توسعه‌گرا برای کمک به استان دارد. استاندار محترم با مجموعه مدیرانی که دارد یک نگاه کاملاً اصولی و منطقی نسبت به مسائل دارد. در چند وقت گذشته دانشگاه‌های استان جلسات متعددی را در استانداری با کارگروه‌های مختلف کارشناسی داشته‌اند از مسائل مربوط به اربعین گرفته تا مسائل مربوط به اشتغال‌زایی و آسیب‌های اجتماعی استان در دستور کار جلسات بوده است و این نوید بسیار خوبی را در استان دارد.

در استان ایلام واحد زیان‌ده هم داریم؟
بله، متاسفانه بعضی از واحدهای ما در استان به دلیل مشکلات کمبود جذب دانشجو و مشکلات مدیریتی و نگاه قومی و قبیله‌ای به دانشگاه و سهم خواهی افراد در دانشگاه واحدهای ما را زیان‌ده کرده است از جمله واحد دانشگاه آزاد ایلام که یکی از واحدهای زیان‌ده استان است.

دانشگاه آزاد در چند سال اخیر به یکی از سیاسی‌ترین ارگان‌های کشور تبدیل شده است. سال 61 تا 90 یک رییس دانشگاه داشت و از سال 90 تا امروز 4 رییس را عوض کرده است. این تغییرات مدیریتی چه تاثیری را بر دانشگاه آزاد ایلام داشته است؟
دانشگاه آزاد ایلام شاید یکی از فعال‌ترین و سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور است، به‌عنوان مثال دانشگاه آزاد ایلام در انتخابات مجلس یا یک نفر را به مجلس فرستاده است یا یک نفر از جزو 4 کاندیدای برتر استان عضو دانشگاه آزاد ایلام بوده است و این نشان از پویایی و فعالیت دانشگاه آزاد در سرنوشت مسائل کشور و استان را دارد. لابی‌های شخصی، سیاسی و سیاسی‌کاری در دانشگاه آزاد وجود دارد و بنده در چند وقت گذشته با لابی‌های سیاسی در دانشگاه آزاد وجود دارد مقابله می‌کنم. دانشگاه آزاد دانشگاهی است که با تمام تفکرات مختلف و محیط کاملاً آکادمیک و علمی با وجود کادر هیئت علمی بسیار متنوع و توانا تلاش دارد یک نگاه پدرانه و بی‌طرفانه داشته باشد. ما در دانشگاه آزاد سعی می‌کنیم که از سیاسی‌کاری به دور باشیم و به سمت کارآمدی پیش برویم. هرکس که تعهد و تخصص دارد به دور از نگاه قومی و قبیله‌ای فقط کارآمدی و تخصص افراد مدنظر ماست که امیدواریم که این تفکر در دانشگاه‌های استان نهادینه شود.

دانشگاه آزاد بدون آقای رفسنجانی چگونه است؟
در مقاطع مختلف افراد مختلفی کمک‌هایی را به دانشگاه آزاد کرده‌اند که شاید ضعف‌هایی هم در آن وجود داشته است و اشتباهاتی در سیستم مدیریتی، سیستم هزینه‌ها و در سیستم ریخت و پاش‌ها صورت گرفته است ولی به هر حال در هر مقطعی تمام مدیران با توجه به شرایط آن مقطع خدمات خود را انجام داده‌اند و برای رشد و تعالی دانشگاه آزاد تلاش کرده‌اند. دانشگاه آزاد با سرمایه‌های هنگفتی که در سال‌های قبل داشته است می‌توانسته بیشتر از این کار کند و خدمات بیشتری در تولید و چرخ اقتصاد، علم، اخلاق و فرهنگ مملکت داشته باشد ولی متاسفانه آن پتانسیل و آن ظرفیتی که دانشگاه آزاد داشته است به طور صد در صد از آن استفاده نشده است.

کار تدریس بهتر است یا ریاست؟
کار تدریس همیشه برای من بیشتر از هر چیزی دوست داشتنی بوده است. معلمی شغلی است که قداست آن برای ما از هر مدیریتی بهتر بوده است و اگر مدیریت در خدمت احقاق حق، در مسیر رشد و تعالی، در مسیر خدمت و ذخیره آخرت انسان در بیاید آن هم فرصتی است که خداوند به انسان داده است تا انسان بتواند خودش را محک بزند. از روزی که من مسئولیت دانشگاه آزاد را قبول کرده‌ام همیشه در تلاش بوده‌ام که قبل از ساعت 8 سرکار باشم و قبل از کارمندان و اساتید سرکار خود حاضر شوم و یاد ندارم که به جز موارد انگشت شماری قبل از ساعت 18 خانه باشم و دخترم می‌گوید که ای کاش رییس نمی‌شدی چون دیگر نمی‌بینمت.

در کارنامه مدیریتی به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟
در این مدت احساس می‌کنم که چند سالی است که این مسئولیت را قبول کرده‌ام و حتی دوستانم می‌گویند که در عرض چند ماه موهای شما سفید شده است. بار مسئولیت و نگرانی و دغدغه و به دلیل احساس وظیفه‌ای که به انسان دست می‌دهد همیشه نگران هستی. من هیچ‌وقت نمره خوبی به خودم نمی‌دهم چون می‌توانم بیشتر از این کار کنم و اشتباه خودم را هیچ‌وقت نمی‌بخشم و اگر به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکنم و مشکلات دانشگاه را حل نکنم هیچ‌وقت به خودم نمره خوبی نخواهم داد.

دانشگاه آزاد از دیدگاه دانشجو سومین دانشگاه جهان است. نظر شما درباره کادر مدیریت و هیئت امنای دانشگاه آزاد چیست؟
مدیران جدید دانشگاه و هیئت امنا از نخبگان و مدیران توانمند کشور هستند و تلفیقی از این دو تفکر در کنار هم با آن نگاه کاملاً عمیق و کارگشا انقلابی را در دانشگاه آزاد به پا کرده‌اند که انقلابی به دور از اشرافی‌گری، اسراف و هزینه‌های جانبی است. یکی از ثمرات این مدیریت انقلابی این بود که هزاران نفر از اساتیدی که در جاهای دیگر مشغول به کار بوده‌اند و حقوق بگیر ارگان‌های دیگر بوده‌اند تمامی این افراد شناسایی شده‌اند و همه آنها کنار گذاشته شده‌اند از جمله دانشگاه آزاد ایلام که تعداد زیادی کارمند و مدرس دارد که شغل دوم دارند و به امید خدا به سمت تعدیل و تغییر آنها خواهیم رفت.

مصاحبه و انتشار: فردین حسینی
نظرات ارسال نظر