مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:
صد درصد دانشجویان را اسکان دادهایم
مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مصاحبه اختصاصی با فریاد از فعالیتهای انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نیمسال اول تحصیلی گفت.
با توجه به اتمام نیمسال اول تحصیلی و نیز آغاز نیمسال دوم، با فرزاد سلیمانی، مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد فعالیتهای مدیریت دانشجویی این دانشگاه در نیمسال اول مصاحبهای را ترتیب دادیم.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر میباشد.
حوزه فعالیت مدیریت دانشجویی شامل چه قسمتهایی میباشد؟
تمام خدمات رفاهی که به دانشجویان ارائه میشود اعم از خدمات خوابگاهی، خدمات حمل و نقل و سرویس ایاب و ذهاب، تغذیه، خدمات رفاهی، ارائه تسهیلات از طریق صندوق رفاه به دانشجویان از طریق مدیریت دانشجویی انجام میگیرد.
کدام یک از این بخشها بیشترین برنامهریزی و وقت را به خود اختصاص میدهد؟
واقعیت این است که بیشترین فعالیت همکاران ما معطوف به بخش تغذیه و خوابگاه است، البته برای همکاران ما در تمامی دانشگاهها تعطیلی واژه تقریباً بیگانهای است و به تبع آن بنده نیز به عنوان یک خدمتگزار در ساعت غیراداری و روزهای تعطیل، جهت بالا بردن سطح رفاه حوزه دانشجویی به بررسی مشکلات پرداخته و با استعانت از پروردگار، افزایش رضایتمندی دانشجویان را اصلیترین ملاک ارزیابی خود و همکاران میدانیم.
معمولاً در طول هفته چند بار به خوابگاهها میروید؟
به صورت هفتگی توسط مدیر امور دانشجویی و رئیس اداره خوابگاه ها و دیگر کارشناسان بازدیدهایی انجام میشود که در این بازدیدها مسائل و مشکلات دانشجویان را از نزدیک بررسی و این امر ما را به آن هدف قائی که همان رضایت دانشجو است نزدیک و نزدیکتر مینماید.
بنده نیز به عنوان مدیر دانشجویی، خود را موظف میدانم که در طول هفته، حداقل یک بار را در هر خوابگاه باشم و از آنجایی که فاصله خوابگاههای برادران با ستاد معاونت کمتر میباشد طبیعی است که دفعات بیشتری با دانشجویان پسر در خوابگاهها نشست دارم و از نظرات و پیشنهادات آنها در امورات اجرایی بهره مند میگردیم و در خوابگاههای خواهران نیز ماهانه همراه با رئیس اداره خوابگاهها و دیگر کارشناسان بازدیدهای کلی انجام میگیرد و در پایان هم در جمع آنان و از نظرات و پیشنهادات دانشجویان که خودشان زندگی خوابگاهی و شرایط موجود را لمس میکنند در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه و دانشجو بهرهمند میگردیم.
آماری که در حوزه خوابگاهها دارید بیان کننده چه چیزهایی است؟
آمار دانشجویان خوابگاهی بیانگر افزایش تعداد دانشجویان متقاضی خوابگاه در سال تحصیلی جدید است که تعداد کل دانشجویان خوابگاهی ما ۱۱۰۲ نفر میباشد که در هفت خوابگاه اسکان یافتهاند که چهار خوابگاه بوستان ۱ و ۲ و ۳ و کوثر خوابگاهای ملکی دانشگاه هستند و خوابگاههای الزهرا و اهلبیت بصورت استیجاری و خوابگاه دانش بصورت مشارکتی اداره میگردند و از این تعداد، سه خوابگاه الزهرا، اهلبیت و کوثر با ۱۴۷ اتاق و با جمعیت ۶۱۷ نفر برای خواهران و مابقی با ۱۶۸ اتاق و جمعیت ۴۸۵ نفر پذیرای دانشجویان پسر هستند.
اطلاعاتی را در خصوص مساحت خوابگاهها و تعداد پرسنل شاغل در آنها بیان نمایید.
مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۱ برابر ۲۹۵۰ متر و مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۲ برابر ۱۸۰۰ متر و مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۳ برابر ۳۴۰۰ متر و مساحت خوابگاه دانش برابر با ۱۲۰۰ متر و مساحت خوابگاه کوثر برابر با ۵۸۵۰ متر و با زیربنای مفید ۲۴۴۵ متر و مساحت خوابگاه اهلبیت برابر ۲۳۰۰ متر و با زیربنای مفید ۲۲۰۰ متر و در نهایت مساحت خوابگاه الزهرا برابر با ۵۶۹۹ متر و با زیربنای مفید ۱۹۵۰ متر میباشد.
تعداد پرسنل خوابگاههای برادران ما هم شامل ۳ سرپرست و ۴ خدمتگزار و ۹ نگهبان و تعداد پرسنل خوابگاههای خواهران هم شامل ۹ سرپرست و ۵ خدمتگزار و ۹ نگهبان می باشد که وظیفه خطیر مدیریت، سرپرستی و ارائه خدمات در خوابگاهها را عهدهدار هستند.
ظاهراً امسال و در اوایل سال تحصیلی در زمینه اسکان خوابگاهها با مشکلاتی مواجه بودید.
کمتر دانشگاهی در کشور وجود دارد که میتواند بصورت صددرصدی دانشجویان را اسکان بدهد و امسال بخاطر اینکه سازمان سنجش فراتر از ظرفیت دانشگاهها دانشجو پذیرفته است دانشگاه ما نیز در روزهای ابتدایی ترم دچار مشکل شد که با درایت و لطف ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی، جهت رفاه حال دانشجویان یک خوابگاه را بصورت مشارکتی با بخش خصوصی راهاندازی کردیم و بخشی از دانشجویان را که اکثراً دانشجویان پردیس و بینالملل بودند را با تجهیزاتی و حتی بهتر از خوابگاههای ملکی راهاندازی کردیم و چند روز پیش در بازدیدی که معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی از این خوابگاه داشتند دانشجویان از شرایط آن بصورت کامل رضایت خود را ابراز نمودند.
تعداد دانشجویان ورودی در مهرماه چند نفر بود؟
تعداد ۱۶۵ نفر دانشجوی دختر و تعداد ۱۱۴ نفر دانشجوی پسر خوابگاهی در مهرماه پذیرش شدهاند و ناگفته نماند که در بهمن ماه هم تعداد ۳۵ دانشجوی دختر و ۵۵ دانشجوی پسر به این تعداد اضافه میگردد.
سطح کیفی و وضعیت خدماتدهی در حوزه خوابگاهها چگونه است؟
خدا را شکر سطح کیفی خوابگاههای ما نسبت به سنوات گذشته بهتر شده و رضایتمندیها بالاتر رفته و این جز با اهتمام مسئولین بالادست محقق نمیشد چون در حوزه خوابگاهها نمیتوانید رفاه و رضایت دانشجویان را داشته باشید اما بحث اعتباری در میان نباشد.
در سفر اخیر معاون محترم دانشجویی وزارت هم که اخیراً انجام گرفت خوابگاهها ودیگر اماکن رفاهی، آشپزخانه مرکزی و سلف سرویس و اماکن ورزشی از نزدیک مورد بازدید ایشان قرار گرفت که ضمن ابراز رضایت از شرایط موجود پس از استماع انتظارات و درخواستهای ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی و دیگر مسئولین، تسهیلاتی را برای دانشگاه در نظر گرفتند و اعتباراتی را تخصیص دادند که خود این موضوع، رضایتمندی دانشجویان را به دنبال داشت و قبل از آن هم بصورت موردی از پرداختیهایی که از طریق ریاست محترم دانشگاه و معاونت توسعه به معاونت داشتند تغییرات کلی در اماکن خوابگاهی رفاهی صورت گرفت که تعمیر و سرویس موتورخانههای خوابگاهی و نیز تعمیر فضای خوابگاهها، شستشوی فرشها و موکتها و تعمیر وسایل خوابگاهی و خریداری تجهیزات مورد نیاز از قبیل یخچال، فرش، کولر، جاروبرقی و دیگر ملزومات خوابگاهی صورت گرفت.
مشکلی که در حال حاضر در حوزه خوابگاهی وجود دارد چیست؟
واقعیت امر این است اقداماتی که در حوزه خدمات خوابگاهی و رفاهی صورت میگیرد فراتر از میانگین کشوری است، ما در بحث فضای فیزیکی مشکل داریم و همانطور که قبلاً هم گفتم دو خوابگاه استیجاری و یک خوابگاه مشارکتی هزینه های زیادی را بر دانشگاه متحمل می نمایند و تنها خوابگاه ملکی دانشگاه در بخش خواهران، خوابگاه کوثر است که آن هم قدمت خیلی زیادی دارد لذا با عنایت به اینکه بیش از شصت درصد دانشجویان دانشگاه دختر میباشند به صورت جد نیاز به ساخت خوابگاه دخترانه در پردیس دانشگاه احساس میشود و تحقق این امر میتواند هزینههای زیادی که استیجاری بودن و پراکندگی خوابگاهها بر دانشگاه تحمیل نموده را به صورت کاملاً محسوس کاهش دهد و امیدوارم با درایتی که در مسئولین وجود دارد و پیشنهادی که از طریق ریاست محترم دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی به معاونت محترم و توانمند فرهنگی و دانشجویی وزارت ارائه شده است ساخت خوابگاه در پردیس دانشگاه با ظرفیت اسکان بالا که از اهداف راهبردی معاونت است، تحقق یابد.
مهمترین چالشی که در مدیریت دانشجویی با آن مواجه هستید چیست؟
با درایت و پیشبینیهایی که در مسئولین بالا دست وجود دارد و با توجه به تجربیات سنوات گذشته، چه در سطح مدیران و چه در سطح همکاران پیشبینیها و اقدامات لازم انجام گرفته است و الحمدالله چالش آنچنانی وجود ندارد اما یکسری کمبود در زیرساختها وجود دارد که باید تغییر کنند مثلاً نیاز به سلف سرویس مرکزی که اینها به عنوان چالش شناخته نمیشوند بلکه پیشبینیهایی است که باید انجام پذیرند و باید هم ساخت خوابگاه و هم ساخت سلف سرویس در دستور کار قرار گیرند.
عملکردی که از آن به عنوان نقطه قوت حوزه دانشجویی یاد کنید، کدام است؟
واقعیت این است که ما امسال در حوزه دانشجویی مشکل چندانی نداشتیم که دانشجویان به آن معترض باشند لذا نقطه قوت ما این است که با شرایط و امکانات موجود و با عنایت به به اینکه اکثر خوابگاههای ما ملکی نیستند، با تمهیداتی که داشتیم توانستهایم صددرصد دانشجویان را اسکان دهیم که این در کمتر دانشگاهی انجام میگیرد و بخش دیگر تغذیه بوده است که امسال خیلی خوب کار کرده و دانشجویان از وضعیت تغذیه رضایت کافی داشتهاند به گونهای که امروز من در خدمت شما هستم از ابتدای مهر تا کنون اعتراضی به کیفیت غذا و نحوه سرویسدهی در این زمینه وجود نداشته است که این خیلی مهم و قابل توجه است چون بخش زیادی از مشغله و برنامه حوزه دانشجویی به خوابگاه و تغذیه برمیگردد که خدا را شکر ما چالشی در این حوزهها نداشتیم.
به حوزه تغذیه اشاره کردید، آماری از تعداد افراد دریافتکننده غذا در طول نیمسال اول وجود دارد؟
ما سه وعده صبحانه، ناهار و شام را به دانشجویان ارائه دادهایم که براساس آمار تعداد ۷۰ هزار و ۲۹۹ پرس صبحانه و ۹۱ هزار و ۱۳ پرس ناهار و ۶۸ هزار و ۲۲۳ پرس شام را به دانشجویان ارائه دادهایم.
شنیده میشود که بعضاً دانشجویان نسبت به کمبود برخی امکانات در حوزه تغذیه مانند گرمخانه معترض هستند، در خصوص این مطالبات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما در حوزه مدیریت دانشجویی از ابتدای حضور جناب دکتر کریمیان به عنوان ریاست دانشگاه و دکتر میرزائی به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی سعی کردیم که برنامهمحور باشیم و براساس برنامه کارها را پیش ببریم.
در حوزه تغذیه برخی نواقص را در خصوص صنعتیسازی آشپزخانه داریم که با عنایت ویژه ریاست دانشگاه، مرتفع نمودن آنها در دستور کار قرار دارد و در سفر اخیر خانم دکتر لاری، معاون محترم فرهنگی و دانشجویی وزارت به ایلام و بازدیدهایی که داشتند اعتبار قابل توجهی را به این موضوع تخصیص دادند که خرید دیگها، کبابپز و سایر لوازم و تجهیزات مربوطه در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به اینکه خوابگاههای ما نیاز به گرمخانه داشتند برای هر شش خوابگاه، جهت حفظ کیفیت غذا گرمخانه خریداری خواهد شد و در آینده نه چندان دور هم وسایل مورد نیاز آشپزخانه مرکزی و سلفسرویس خریداری خواهد شد.
پردیس دو فاقد آشپزخانه است، این موضوع مشکلی را ایجاد نکرده است؟
در پردیس ۲ دو سلف سرویس کامل موجود هست که دارای گرمخانه نیز می باشند و روند این است که غذا در آشپزخانه مرکزی پردیس ۱ پخت میشود و به آنجا منتقل میگردد و خدا را شکر در سلفسرویس خواهران و برادران در پردیس ۲ مشکلی نداشتیم و تاکنون با اعتراضی روبرو نبودهایم اما تجهیز خواهد شد و بهتر از این هم اتفاق خواهد افتاد.
ظاهراً در مورد انتخاب پیمانکار تغذیه با مشکل مواجه بودید، تکلیف پیمانکار تغذیه مشخص شد؟
در ابتدای سال تحصیلی و در هنگام بازگشایی پاکات مناقصه تغذیه با همفکری واحدهای نظارتی به این نتیجه رسیدیم که مجدداً مناقصه برگزار شود و در آن مدت هتل زاگرس که یکی از بهترین رستورانهای شهر را دارد وظیفه پخت غذای دانشجویان را عهدهدار بود و پس از طی روند قانونی، مناقصه مجدداً برگزار و شرکت برنده مشخص شد که رضایت دانشجویان و شورای صنفی را نیز به دنبال داشته است.
در حوزه رفاهی و اعطای وام به دانشجویان چه وضعیتی داشتهاید؟
اعتباراتی که در حوزه رفاهی به دانشجویان تعلق میگیرد شامل وام تحصیلی، وام ضروری، وام مسکن، وام عتبات عالیات، وام تبصره ۲ و وام بنیاد علوی است که اگر بخواهیم به تفکیک آمار هر کدام از این وامها را بررسی کنیم باید بگویم که از تعداد کل ۲۷۰۴ نفر دانشجوی دانشگاه، تعداد ۱۲۸۰ نفر متقاضی وام تحصیلی بودهاند که از این تعداد توانستهایم به ۸۵۸ نفر این وام را اعطا کنیم.
تعداد متقاضیان وام مسکن هم ۳۸ نفر بوده که این وام به ۲۷ نفر پرداخت شده و همچنین تعداد متقاضیان وام ضروری هم ۳۸۰ نفر بوده که ۱۲۲ نفر این وام را دریافت کردهاند.
متقاضیان وام ودیعه مسکن تکمیلی هم ۲ نفر بوده اند که هر ۲ نفر آن را دریافت کردهاند و متقاضیان وام ودیعه مسکن عادی هم ۶ نفر بوده اند که در این مورد هم هر ۶ نفر تسهیلات را دریافت کردهاند.
در مورد وام شهریه یا همان تبصره ۲ هم با توجه به تعداد ۴۰۵ دانشجوی شهریهپرداز، ۱۰۰ نفر متقاضی این وام بودند که مبلغ تخصیص یافته تنها جوابگوی ۷ دانشجوی پزشکی و یک دانشجوی مقطع ارشد بوده است.
در مورد وام بنیاد علوی هم باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به شرایط سخت وام و عدم ارسال مدارک توسط دانشجویان تنها ۳۳ نفر و به مبلغ ۲۱۸ میلیون ریال این وام را دریافت کردند.
در کل چه میزان اعتبار برای دانشجویان تخصیص داده شده و چه میزان توسط واحد رفاه پرداختی داشتهاید؟
اعتبار تخصیصی وام تحصیلی در نیمسال اول برابر ۵ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال بوده که ما تمام این مبلغ را پرداخت کردهایم، اعتبار تخصیصی وام مسکن هم ۲۵۰ میلیون ریال بوده که ما ۲۴۹ میلیون و ۷۵ هزار ریال را به متقاضیان پرداخت نمودهایم، همچنین کل اعتبار وام ضروری ۹۲۸ میلیون ریال بوده که ۹۲۳ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
میزان اعتبار و پرداخت وام ودیعه مسکن تکمیلی هم ۳۶۰ میلیون ریال بوده و اعتبار وام ودیعه مسکن عادی نیز ۸۱۰ میلیون ریال بوده که ۴۵۰ میلیون ریال به شش متقاضی آن پرداخت شده است و میزان اعتبار و پرداخت وام شهریه هم ۲۷۵ میلیون ریال بوده و در مورد وام بنیاد علوی هم که همان ۲۱۸ میلیون ریال بوده است.
مهمترین مطالبه دانشجویان از مدیریت دانشجویی چیست؟
واقعیت این است که شاخصترین مطالبه دانشجویان، بحث زیرساختهاست و علیرغم اینکه ما صد درصد دانشجویان را اسکان دادهایم اما کمبود فضای خوابگاه ملکی، دغدغه اصلی مدیران و دانشجویان است و با رایزنیهای بعمل آمده توسط ریاست محترم دانشگاه و معاونت دانشجویی با معاونت محترم دانشجویی وزارت و دیگر مسئولین ذیربط انشاءالله در آینده نزدیک شاهد موافقت و تامین اعتبار ساخت خوابگاه در پردیس دانشگاه باشیم.
اگر بخواهیم مقایسهای بین فعالیتهای حوزه دانشجویی در این ترم با سنوات قبل داشته باشیم، اوضاع را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعاً زیرساختها را که نتوانستهایم تغییر دهیم چون با توجه به تحریمهای ظالمانه استکبار، همانند سایر دانشگاهها در شرایط مالی مناسبی قرار نداریم اما با درایتی که مسئولان بالادستی داشتهاند در بحث امکانات و تجهیزات و رفاهیات و دیگر موارد توانستهایم خوب عمل کنیم و با توجه به این موارد نسبت به سنوات گذشته خیلی بهتر عمل شده است و تخصیصهایی که به معاونت صورت گرفته، بیشتر از سنوات گذشته است که خود را موظف میدانم از ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهیخته دانشجویی و فرهنگی وزارت و معاون دانشجویی ساعی و تلاشگر دانشگاه تقدیر و تشکر نمایم.
در حوزه نقلیه هم عملکردی داشتید، میزان رضایت دانشجویان از این حوزه چه اندازه است؟
برای ایاب و ذهاب دانشجویان با توجه به تجربیاتی که در سنوات گذشته بوده است و با همکاری اعضای شورای صنفی دانشجویان توانستیم یک برنامه جامع که مورد تایید دانشگاه و حوزههای آموزش و دانشجویی بود را ارائه کنیم و خوشبختانه تا الان چالشی نداشتهایم و روزانه بالغ بر ۱۱۰ سرویس خدمات در حوزه نقلیه به دانشجویان ارائه میگردد.
چندی پیش معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت به ایلام آمدند، مدیریت دانشجویی از این سفر چه استفادهای داشت؟
خدا را شکر سرکار خانم دکتر لاری سابقه معاونت فرهنگی و دانشجویی را در دانشگاهها داشته است و به چالشها و کمبودهای حوزه دانشجویی کاملاً واقف هستند و از همان بدو ورودشان بیشترین عنایت را به بخش دانشجویی داشتند و در سفر اخیر ایشان از خوابگاههای دانشگاه، سلف سرویسها و اماکن ورزشی بازدید کردند و در پایان هم نشستی جامع و چندساعته را با دانشجویان داشتند و تمام انتظارات از طریق دانشجویان به اطلاع ایشان رسید و در جلسه هیات رئیسه هم تمامی کمبودها و دیگر درخواستهای مالی به ایشان منتقل گردید که جا دارد هم از سرکار خانم دکتر لاری و هم از جناب آقای خدابندهلو سپاسگزاری کنم که لطف و عنایت ویژهای به حوزه دانشجویی داشتند و مبالغ قابل توجهی را تخصیص دادند که واقعاً این حوزه را متحول کرد.
سخن پایانی؟
جا دارد از تمامی دانشجویانی که با نقد منصفانه، همفکری و تعامل، ما را در رسیدن به مطالبات دانشجویان یاری مینمایند تقدیر نموده و از همکاران و دانشجویان و دیگر عزیزانی که در کانونهای دانشجویی فعالیت میکنند تقدیر و تشکر نمایم.
همچنین از تمامی مدیران و همکاران ساعی که خود را وقف ارائه خدمات رفاهی در جهت جلب رضایت دانشجویان نمودهاند صمیمانه سپاسگزارم.
مصاحبهکننده: حجت نوروزی
مشروح این مصاحبه به شرح زیر میباشد.
حوزه فعالیت مدیریت دانشجویی شامل چه قسمتهایی میباشد؟
تمام خدمات رفاهی که به دانشجویان ارائه میشود اعم از خدمات خوابگاهی، خدمات حمل و نقل و سرویس ایاب و ذهاب، تغذیه، خدمات رفاهی، ارائه تسهیلات از طریق صندوق رفاه به دانشجویان از طریق مدیریت دانشجویی انجام میگیرد.
کدام یک از این بخشها بیشترین برنامهریزی و وقت را به خود اختصاص میدهد؟
واقعیت این است که بیشترین فعالیت همکاران ما معطوف به بخش تغذیه و خوابگاه است، البته برای همکاران ما در تمامی دانشگاهها تعطیلی واژه تقریباً بیگانهای است و به تبع آن بنده نیز به عنوان یک خدمتگزار در ساعت غیراداری و روزهای تعطیل، جهت بالا بردن سطح رفاه حوزه دانشجویی به بررسی مشکلات پرداخته و با استعانت از پروردگار، افزایش رضایتمندی دانشجویان را اصلیترین ملاک ارزیابی خود و همکاران میدانیم.
معمولاً در طول هفته چند بار به خوابگاهها میروید؟
به صورت هفتگی توسط مدیر امور دانشجویی و رئیس اداره خوابگاه ها و دیگر کارشناسان بازدیدهایی انجام میشود که در این بازدیدها مسائل و مشکلات دانشجویان را از نزدیک بررسی و این امر ما را به آن هدف قائی که همان رضایت دانشجو است نزدیک و نزدیکتر مینماید.
بنده نیز به عنوان مدیر دانشجویی، خود را موظف میدانم که در طول هفته، حداقل یک بار را در هر خوابگاه باشم و از آنجایی که فاصله خوابگاههای برادران با ستاد معاونت کمتر میباشد طبیعی است که دفعات بیشتری با دانشجویان پسر در خوابگاهها نشست دارم و از نظرات و پیشنهادات آنها در امورات اجرایی بهره مند میگردیم و در خوابگاههای خواهران نیز ماهانه همراه با رئیس اداره خوابگاهها و دیگر کارشناسان بازدیدهای کلی انجام میگیرد و در پایان هم در جمع آنان و از نظرات و پیشنهادات دانشجویان که خودشان زندگی خوابگاهی و شرایط موجود را لمس میکنند در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه و دانشجو بهرهمند میگردیم.
آماری که در حوزه خوابگاهها دارید بیان کننده چه چیزهایی است؟
آمار دانشجویان خوابگاهی بیانگر افزایش تعداد دانشجویان متقاضی خوابگاه در سال تحصیلی جدید است که تعداد کل دانشجویان خوابگاهی ما ۱۱۰۲ نفر میباشد که در هفت خوابگاه اسکان یافتهاند که چهار خوابگاه بوستان ۱ و ۲ و ۳ و کوثر خوابگاهای ملکی دانشگاه هستند و خوابگاههای الزهرا و اهلبیت بصورت استیجاری و خوابگاه دانش بصورت مشارکتی اداره میگردند و از این تعداد، سه خوابگاه الزهرا، اهلبیت و کوثر با ۱۴۷ اتاق و با جمعیت ۶۱۷ نفر برای خواهران و مابقی با ۱۶۸ اتاق و جمعیت ۴۸۵ نفر پذیرای دانشجویان پسر هستند.
اطلاعاتی را در خصوص مساحت خوابگاهها و تعداد پرسنل شاغل در آنها بیان نمایید.
مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۱ برابر ۲۹۵۰ متر و مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۲ برابر ۱۸۰۰ متر و مساحت و زیربنای خوابگاه بوستان ۳ برابر ۳۴۰۰ متر و مساحت خوابگاه دانش برابر با ۱۲۰۰ متر و مساحت خوابگاه کوثر برابر با ۵۸۵۰ متر و با زیربنای مفید ۲۴۴۵ متر و مساحت خوابگاه اهلبیت برابر ۲۳۰۰ متر و با زیربنای مفید ۲۲۰۰ متر و در نهایت مساحت خوابگاه الزهرا برابر با ۵۶۹۹ متر و با زیربنای مفید ۱۹۵۰ متر میباشد.
تعداد پرسنل خوابگاههای برادران ما هم شامل ۳ سرپرست و ۴ خدمتگزار و ۹ نگهبان و تعداد پرسنل خوابگاههای خواهران هم شامل ۹ سرپرست و ۵ خدمتگزار و ۹ نگهبان می باشد که وظیفه خطیر مدیریت، سرپرستی و ارائه خدمات در خوابگاهها را عهدهدار هستند.
ظاهراً امسال و در اوایل سال تحصیلی در زمینه اسکان خوابگاهها با مشکلاتی مواجه بودید.
کمتر دانشگاهی در کشور وجود دارد که میتواند بصورت صددرصدی دانشجویان را اسکان بدهد و امسال بخاطر اینکه سازمان سنجش فراتر از ظرفیت دانشگاهها دانشجو پذیرفته است دانشگاه ما نیز در روزهای ابتدایی ترم دچار مشکل شد که با درایت و لطف ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی، جهت رفاه حال دانشجویان یک خوابگاه را بصورت مشارکتی با بخش خصوصی راهاندازی کردیم و بخشی از دانشجویان را که اکثراً دانشجویان پردیس و بینالملل بودند را با تجهیزاتی و حتی بهتر از خوابگاههای ملکی راهاندازی کردیم و چند روز پیش در بازدیدی که معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی از این خوابگاه داشتند دانشجویان از شرایط آن بصورت کامل رضایت خود را ابراز نمودند.
تعداد دانشجویان ورودی در مهرماه چند نفر بود؟
تعداد ۱۶۵ نفر دانشجوی دختر و تعداد ۱۱۴ نفر دانشجوی پسر خوابگاهی در مهرماه پذیرش شدهاند و ناگفته نماند که در بهمن ماه هم تعداد ۳۵ دانشجوی دختر و ۵۵ دانشجوی پسر به این تعداد اضافه میگردد.
سطح کیفی و وضعیت خدماتدهی در حوزه خوابگاهها چگونه است؟
خدا را شکر سطح کیفی خوابگاههای ما نسبت به سنوات گذشته بهتر شده و رضایتمندیها بالاتر رفته و این جز با اهتمام مسئولین بالادست محقق نمیشد چون در حوزه خوابگاهها نمیتوانید رفاه و رضایت دانشجویان را داشته باشید اما بحث اعتباری در میان نباشد.
در سفر اخیر معاون محترم دانشجویی وزارت هم که اخیراً انجام گرفت خوابگاهها ودیگر اماکن رفاهی، آشپزخانه مرکزی و سلف سرویس و اماکن ورزشی از نزدیک مورد بازدید ایشان قرار گرفت که ضمن ابراز رضایت از شرایط موجود پس از استماع انتظارات و درخواستهای ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی و دیگر مسئولین، تسهیلاتی را برای دانشگاه در نظر گرفتند و اعتباراتی را تخصیص دادند که خود این موضوع، رضایتمندی دانشجویان را به دنبال داشت و قبل از آن هم بصورت موردی از پرداختیهایی که از طریق ریاست محترم دانشگاه و معاونت توسعه به معاونت داشتند تغییرات کلی در اماکن خوابگاهی رفاهی صورت گرفت که تعمیر و سرویس موتورخانههای خوابگاهی و نیز تعمیر فضای خوابگاهها، شستشوی فرشها و موکتها و تعمیر وسایل خوابگاهی و خریداری تجهیزات مورد نیاز از قبیل یخچال، فرش، کولر، جاروبرقی و دیگر ملزومات خوابگاهی صورت گرفت.
مشکلی که در حال حاضر در حوزه خوابگاهی وجود دارد چیست؟
واقعیت امر این است اقداماتی که در حوزه خدمات خوابگاهی و رفاهی صورت میگیرد فراتر از میانگین کشوری است، ما در بحث فضای فیزیکی مشکل داریم و همانطور که قبلاً هم گفتم دو خوابگاه استیجاری و یک خوابگاه مشارکتی هزینه های زیادی را بر دانشگاه متحمل می نمایند و تنها خوابگاه ملکی دانشگاه در بخش خواهران، خوابگاه کوثر است که آن هم قدمت خیلی زیادی دارد لذا با عنایت به اینکه بیش از شصت درصد دانشجویان دانشگاه دختر میباشند به صورت جد نیاز به ساخت خوابگاه دخترانه در پردیس دانشگاه احساس میشود و تحقق این امر میتواند هزینههای زیادی که استیجاری بودن و پراکندگی خوابگاهها بر دانشگاه تحمیل نموده را به صورت کاملاً محسوس کاهش دهد و امیدوارم با درایتی که در مسئولین وجود دارد و پیشنهادی که از طریق ریاست محترم دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی به معاونت محترم و توانمند فرهنگی و دانشجویی وزارت ارائه شده است ساخت خوابگاه در پردیس دانشگاه با ظرفیت اسکان بالا که از اهداف راهبردی معاونت است، تحقق یابد.
مهمترین چالشی که در مدیریت دانشجویی با آن مواجه هستید چیست؟
با درایت و پیشبینیهایی که در مسئولین بالا دست وجود دارد و با توجه به تجربیات سنوات گذشته، چه در سطح مدیران و چه در سطح همکاران پیشبینیها و اقدامات لازم انجام گرفته است و الحمدالله چالش آنچنانی وجود ندارد اما یکسری کمبود در زیرساختها وجود دارد که باید تغییر کنند مثلاً نیاز به سلف سرویس مرکزی که اینها به عنوان چالش شناخته نمیشوند بلکه پیشبینیهایی است که باید انجام پذیرند و باید هم ساخت خوابگاه و هم ساخت سلف سرویس در دستور کار قرار گیرند.
عملکردی که از آن به عنوان نقطه قوت حوزه دانشجویی یاد کنید، کدام است؟
واقعیت این است که ما امسال در حوزه دانشجویی مشکل چندانی نداشتیم که دانشجویان به آن معترض باشند لذا نقطه قوت ما این است که با شرایط و امکانات موجود و با عنایت به به اینکه اکثر خوابگاههای ما ملکی نیستند، با تمهیداتی که داشتیم توانستهایم صددرصد دانشجویان را اسکان دهیم که این در کمتر دانشگاهی انجام میگیرد و بخش دیگر تغذیه بوده است که امسال خیلی خوب کار کرده و دانشجویان از وضعیت تغذیه رضایت کافی داشتهاند به گونهای که امروز من در خدمت شما هستم از ابتدای مهر تا کنون اعتراضی به کیفیت غذا و نحوه سرویسدهی در این زمینه وجود نداشته است که این خیلی مهم و قابل توجه است چون بخش زیادی از مشغله و برنامه حوزه دانشجویی به خوابگاه و تغذیه برمیگردد که خدا را شکر ما چالشی در این حوزهها نداشتیم.
به حوزه تغذیه اشاره کردید، آماری از تعداد افراد دریافتکننده غذا در طول نیمسال اول وجود دارد؟
ما سه وعده صبحانه، ناهار و شام را به دانشجویان ارائه دادهایم که براساس آمار تعداد ۷۰ هزار و ۲۹۹ پرس صبحانه و ۹۱ هزار و ۱۳ پرس ناهار و ۶۸ هزار و ۲۲۳ پرس شام را به دانشجویان ارائه دادهایم.
شنیده میشود که بعضاً دانشجویان نسبت به کمبود برخی امکانات در حوزه تغذیه مانند گرمخانه معترض هستند، در خصوص این مطالبات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما در حوزه مدیریت دانشجویی از ابتدای حضور جناب دکتر کریمیان به عنوان ریاست دانشگاه و دکتر میرزائی به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی سعی کردیم که برنامهمحور باشیم و براساس برنامه کارها را پیش ببریم.
در حوزه تغذیه برخی نواقص را در خصوص صنعتیسازی آشپزخانه داریم که با عنایت ویژه ریاست دانشگاه، مرتفع نمودن آنها در دستور کار قرار دارد و در سفر اخیر خانم دکتر لاری، معاون محترم فرهنگی و دانشجویی وزارت به ایلام و بازدیدهایی که داشتند اعتبار قابل توجهی را به این موضوع تخصیص دادند که خرید دیگها، کبابپز و سایر لوازم و تجهیزات مربوطه در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به اینکه خوابگاههای ما نیاز به گرمخانه داشتند برای هر شش خوابگاه، جهت حفظ کیفیت غذا گرمخانه خریداری خواهد شد و در آینده نه چندان دور هم وسایل مورد نیاز آشپزخانه مرکزی و سلفسرویس خریداری خواهد شد.
پردیس دو فاقد آشپزخانه است، این موضوع مشکلی را ایجاد نکرده است؟
در پردیس ۲ دو سلف سرویس کامل موجود هست که دارای گرمخانه نیز می باشند و روند این است که غذا در آشپزخانه مرکزی پردیس ۱ پخت میشود و به آنجا منتقل میگردد و خدا را شکر در سلفسرویس خواهران و برادران در پردیس ۲ مشکلی نداشتیم و تاکنون با اعتراضی روبرو نبودهایم اما تجهیز خواهد شد و بهتر از این هم اتفاق خواهد افتاد.
ظاهراً در مورد انتخاب پیمانکار تغذیه با مشکل مواجه بودید، تکلیف پیمانکار تغذیه مشخص شد؟
در ابتدای سال تحصیلی و در هنگام بازگشایی پاکات مناقصه تغذیه با همفکری واحدهای نظارتی به این نتیجه رسیدیم که مجدداً مناقصه برگزار شود و در آن مدت هتل زاگرس که یکی از بهترین رستورانهای شهر را دارد وظیفه پخت غذای دانشجویان را عهدهدار بود و پس از طی روند قانونی، مناقصه مجدداً برگزار و شرکت برنده مشخص شد که رضایت دانشجویان و شورای صنفی را نیز به دنبال داشته است.
در حوزه رفاهی و اعطای وام به دانشجویان چه وضعیتی داشتهاید؟
اعتباراتی که در حوزه رفاهی به دانشجویان تعلق میگیرد شامل وام تحصیلی، وام ضروری، وام مسکن، وام عتبات عالیات، وام تبصره ۲ و وام بنیاد علوی است که اگر بخواهیم به تفکیک آمار هر کدام از این وامها را بررسی کنیم باید بگویم که از تعداد کل ۲۷۰۴ نفر دانشجوی دانشگاه، تعداد ۱۲۸۰ نفر متقاضی وام تحصیلی بودهاند که از این تعداد توانستهایم به ۸۵۸ نفر این وام را اعطا کنیم.
تعداد متقاضیان وام مسکن هم ۳۸ نفر بوده که این وام به ۲۷ نفر پرداخت شده و همچنین تعداد متقاضیان وام ضروری هم ۳۸۰ نفر بوده که ۱۲۲ نفر این وام را دریافت کردهاند.
متقاضیان وام ودیعه مسکن تکمیلی هم ۲ نفر بوده اند که هر ۲ نفر آن را دریافت کردهاند و متقاضیان وام ودیعه مسکن عادی هم ۶ نفر بوده اند که در این مورد هم هر ۶ نفر تسهیلات را دریافت کردهاند.
در مورد وام شهریه یا همان تبصره ۲ هم با توجه به تعداد ۴۰۵ دانشجوی شهریهپرداز، ۱۰۰ نفر متقاضی این وام بودند که مبلغ تخصیص یافته تنها جوابگوی ۷ دانشجوی پزشکی و یک دانشجوی مقطع ارشد بوده است.
در مورد وام بنیاد علوی هم باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به شرایط سخت وام و عدم ارسال مدارک توسط دانشجویان تنها ۳۳ نفر و به مبلغ ۲۱۸ میلیون ریال این وام را دریافت کردند.
در کل چه میزان اعتبار برای دانشجویان تخصیص داده شده و چه میزان توسط واحد رفاه پرداختی داشتهاید؟
اعتبار تخصیصی وام تحصیلی در نیمسال اول برابر ۵ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال بوده که ما تمام این مبلغ را پرداخت کردهایم، اعتبار تخصیصی وام مسکن هم ۲۵۰ میلیون ریال بوده که ما ۲۴۹ میلیون و ۷۵ هزار ریال را به متقاضیان پرداخت نمودهایم، همچنین کل اعتبار وام ضروری ۹۲۸ میلیون ریال بوده که ۹۲۳ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
میزان اعتبار و پرداخت وام ودیعه مسکن تکمیلی هم ۳۶۰ میلیون ریال بوده و اعتبار وام ودیعه مسکن عادی نیز ۸۱۰ میلیون ریال بوده که ۴۵۰ میلیون ریال به شش متقاضی آن پرداخت شده است و میزان اعتبار و پرداخت وام شهریه هم ۲۷۵ میلیون ریال بوده و در مورد وام بنیاد علوی هم که همان ۲۱۸ میلیون ریال بوده است.
مهمترین مطالبه دانشجویان از مدیریت دانشجویی چیست؟
واقعیت این است که شاخصترین مطالبه دانشجویان، بحث زیرساختهاست و علیرغم اینکه ما صد درصد دانشجویان را اسکان دادهایم اما کمبود فضای خوابگاه ملکی، دغدغه اصلی مدیران و دانشجویان است و با رایزنیهای بعمل آمده توسط ریاست محترم دانشگاه و معاونت دانشجویی با معاونت محترم دانشجویی وزارت و دیگر مسئولین ذیربط انشاءالله در آینده نزدیک شاهد موافقت و تامین اعتبار ساخت خوابگاه در پردیس دانشگاه باشیم.
اگر بخواهیم مقایسهای بین فعالیتهای حوزه دانشجویی در این ترم با سنوات قبل داشته باشیم، اوضاع را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعاً زیرساختها را که نتوانستهایم تغییر دهیم چون با توجه به تحریمهای ظالمانه استکبار، همانند سایر دانشگاهها در شرایط مالی مناسبی قرار نداریم اما با درایتی که مسئولان بالادستی داشتهاند در بحث امکانات و تجهیزات و رفاهیات و دیگر موارد توانستهایم خوب عمل کنیم و با توجه به این موارد نسبت به سنوات گذشته خیلی بهتر عمل شده است و تخصیصهایی که به معاونت صورت گرفته، بیشتر از سنوات گذشته است که خود را موظف میدانم از ریاست محترم دانشگاه و معاونت فرهیخته دانشجویی و فرهنگی وزارت و معاون دانشجویی ساعی و تلاشگر دانشگاه تقدیر و تشکر نمایم.
در حوزه نقلیه هم عملکردی داشتید، میزان رضایت دانشجویان از این حوزه چه اندازه است؟
برای ایاب و ذهاب دانشجویان با توجه به تجربیاتی که در سنوات گذشته بوده است و با همکاری اعضای شورای صنفی دانشجویان توانستیم یک برنامه جامع که مورد تایید دانشگاه و حوزههای آموزش و دانشجویی بود را ارائه کنیم و خوشبختانه تا الان چالشی نداشتهایم و روزانه بالغ بر ۱۱۰ سرویس خدمات در حوزه نقلیه به دانشجویان ارائه میگردد.
چندی پیش معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت به ایلام آمدند، مدیریت دانشجویی از این سفر چه استفادهای داشت؟
خدا را شکر سرکار خانم دکتر لاری سابقه معاونت فرهنگی و دانشجویی را در دانشگاهها داشته است و به چالشها و کمبودهای حوزه دانشجویی کاملاً واقف هستند و از همان بدو ورودشان بیشترین عنایت را به بخش دانشجویی داشتند و در سفر اخیر ایشان از خوابگاههای دانشگاه، سلف سرویسها و اماکن ورزشی بازدید کردند و در پایان هم نشستی جامع و چندساعته را با دانشجویان داشتند و تمام انتظارات از طریق دانشجویان به اطلاع ایشان رسید و در جلسه هیات رئیسه هم تمامی کمبودها و دیگر درخواستهای مالی به ایشان منتقل گردید که جا دارد هم از سرکار خانم دکتر لاری و هم از جناب آقای خدابندهلو سپاسگزاری کنم که لطف و عنایت ویژهای به حوزه دانشجویی داشتند و مبالغ قابل توجهی را تخصیص دادند که واقعاً این حوزه را متحول کرد.
سخن پایانی؟
جا دارد از تمامی دانشجویانی که با نقد منصفانه، همفکری و تعامل، ما را در رسیدن به مطالبات دانشجویان یاری مینمایند تقدیر نموده و از همکاران و دانشجویان و دیگر عزیزانی که در کانونهای دانشجویی فعالیت میکنند تقدیر و تشکر نمایم.
همچنین از تمامی مدیران و همکاران ساعی که خود را وقف ارائه خدمات رفاهی در جهت جلب رضایت دانشجویان نمودهاند صمیمانه سپاسگزارم.
مصاحبهکننده: حجت نوروزی
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت:07:42