چشم انتظاری آسمان لاجوردی ایلام برای افزایش پرواز پرندههای آهنین
دیرزمانی در استان کوچک، دورافتاده و محصور در بنبست جغرافیایی، سفرهای مدرن به شکل امروزی فقط با اتوبوس و ماشینهای شخصی امکانپذیر بود تا اینکه به یُمن سفر پربرکت مقام معظم رهبری در سال ۶۹ و به دستور صریح ایشان، فرودگاه شهدای ایلام ساخته شد.
سفرهای هوایی امروزه نقشی تاثیرگذار و مستقیم در زندگی بیشتر افراد دارد و مردم استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بخش عمدهای از مسافرتهای برون استانی، با هواپیما صورت میگیرد.
اما در طی چند سال اخیر با افزایش تعداد مسافران هوایی، معضلی به اسم نبود جا و بلیط به یک دردسر بزرگ و چالش مهم برای آنها تبدیل شده، به گونهای که متقاضیان برای دریافت بلیط و گرفتن جا در یک پرواز به مقصد تهران یا برعکس باید حداقل از ۲ هفته قبل از موعد سفر خود، اقدام به تهیه پیش خرید بلیط کنند.
این در حالی است که برای برخی سفرهای غیرمترقبه و ناگهانی امکان صدور بلیط آنی وجود ندارد، هرچند در زمان شیوع کرونا، دریافت بلیط به واسطه کاهش مسافرتها آسانتر بود اما بعد از فروکش کردن ویروس کرونا و اوج گرفتن مسافرتهای هوایی، چالش تهیه بلیط نیز افزایش یافت.
مسوولان فرودگاه ایلام موضوع نبود بلیط را ناشی از کمبود ناوگان هواپیمایی و تعداد شرکتهای ایرلاین فعال در خطوط پروازی ایلام- تهران میدانند.
در سالهای اخیر به واسطه رونق یافتن مرز مهران، تردد و مسافرت هوایی در تنها فرودگاه استان ایلام افزایش فزایندهای یافته و بجز مسافران استان ایلام، حضور مسافرانی از دیگر استانها و حتی اتباع غیر ایرانی نیز به حجم تعداد مسافران این فرودگاه افزوده است.
جواب منفی شرکتهای خدمات مسافری به متقاضیان دریافت بلیط هواپیما
مسوول یکی از شرکت های خدمات هواپیمایی در خصوص میزان مراجعه تلفنی یا حضوری مردم برای تهیه بلیط ایلام- تهران و ایلام- مشهد، گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد مراجعه کننده برای تهیه بلیط با جواب منفی مواجه میشوند و شانس دریافت بلیط ندارند.
وی افزود: بعد از پایان کرونا میزان درخواست تهیه بلیط بیشتر از سالهای قبل شده و باید مسافران حداقل از ۱۰ روز قبل برای تهیه بلیط خود اقدام کنند.
این مسوول شرکت خدمات هوایی ابراز کرد: در گذشته هواپیماها در هر پرواز چندین جای خالی یا کنسلی بلیط از سوی مسافران داشتند اما اکنون به ندرت میتوان صندلی خالی در هر پرواز مشاهده کرد که در لحظه نیز آن صندلی خالی از سوی یک مسافر دیگر پر میشود.

مسوول یکی دیگر از شرکتهای خدمات مسافری استان هم یادآور شد: تهیه بلیط برای مسافران حتی کارمندان دولت که عازم ماموریت هستند، نیز به سختی پیدا میشود.
وی با بیان اینکه در طول روز به طور میانگین ۱۰۰ نفر برای مشهد یا تهران درخواست بلیط دارند، اما شاید کمتر از پنج نفر از آنها شانس تهیه بلیط را پیدا میکنند، ادامه داد: این روند موجب نارضایتی عموم مسافران را در پی داشته است و ما بیشتر مسافران را به سمت استانهای همجوار از جمله کرمانشاه برای سفر به تهران یا مشهد سوق میدهیم.
این مسوول شرکت خدمات هوایی یادآور شد: بخشی از پروازها به طور معمول در ماه به کارمندان برخی ادارات و شرکتها اختصاص دارد که بر اساس جدول ماهانه برای این افراد صندلی گرفته میشود.
تاکید استاندار ایلام بر افزایش پروازهای ایلام
استاندار ایلام چندی پیش، در جلسه بررسی وضعیت پروازهای فرودگاه ایلام، گفت: استان ایلام به دلیل اینکه قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی غرب کشور بوده و دارای مراکز صنعتی است، محل تردد کارشناسان و مهندسان حوزه انرژی و زائران عتبات عالیات در مرز مهران است که باید در حوزه حملونقل هوایی و زمینی، این استان دارای بهترین و منسجمترین برنامه ها برای سهولت در تردد مسافران باشد.
حسن بهرام نیا تاکید کرد: جایگاه حمل و نقل هوایی در این استان در مقایسه با سایر استانها بی بدیل است و میطلبد نگاهها به حمل و نقل زمینی و هوایی معطوف و بیش از گذشته به آن توجه شود تا مسافران برای رسیدن به مبدا و مقصد با هیچ مشکلی مواجه نشوند.
وی تاکید کرد: مطالبه استان در خصوص کمبود پروازها باید برطرف و بهترین خدمات فرودگاهی به مسافران ارایه شود.
ناوگان هواپیمایی و تعداد پروازهای ایلام جوابگوی تعداد متقاضیان نیست
در حال حاضر به گفته مدیر فرودگاه شهدای ایلام چهار شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان و قشم ایر در خط هوایی ایلام- تهران فعال هستند و شرکت زاگرس ایر نیز تا چندی پیش در این فرودگاه به فعالیت مشغول بود اما به علت پاره ای مشکلات، از فعالیت در مسیرهای پروازی ایلام انصراف داد هرچند رایزنی ها برای بازگشت این شرکت به خط هوایی ایلام تهران یا ایلام مشهد ادامه دارد.
جواد یگانه ادامه داد: عمده مشکل در خطوط هوایی، زمین گیر بودن هواپیماها و کمبود ناوگان هوایی به تعداد کافی است و این مساله فقط مربوط به استان ایلام نیست بلکه در بیشتر نقاط کشور مسائل مشابه وجود دارد.
وی یادآور شد: کمبود ناوگان هوایی یا در دست تعمیر بودن تعداد دیگری از هواپیماها، باعث شده است تعداد ناوگان باقیمانده فعال در خطوط هوایی پاسخگوی حجم زیاد مسافران نباشد.
یگانه ابراز کرد: دومین استان دارای بیشترین اختصاص پرواز هفته در غرب کشور مربوط به ایلام است هرچند با توجه به تعداد زیاد مسافران بومی و غیربومی این تعداد پرواز در هفته جوابگوی حجم زیاد مسافران نیست.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام یکی دیگر از مشکلات فرودگاه ایلام را علاوه بر ناوگان هواپیمایی، کمبود شرکتهای خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاهها ذکر کرد و گفت: تنها یک شرکت در فرودگاه ایلام مستقر است که باید تعداد این شرکتها افزایش یابد.
به گفته یگانه به طور میانگین در هر پرواز ایلام- تهران ۲۰ درصد مسافران را اتباع عراقی و غیر ایرانی تشکیل میدهد ولی در پروازهای ایلام- مشهد این نسبت به ۴۰ درصد میرسد.

وی در مورد پرواز ایلام- مشهد نیز اظهار کرد: خط پروازی ایلام- مشهد به علت در دست تعمیر بودن ناوگان هواپیمایی شرکت آسمان که در این مسیر فعالیت دارد، از ابتدای خردادماه تاکنون به طور کامل لغو شده است.
یگانه افزود: مسافران این مسیر برای سفر به مشهد یا ایلام باید از طریق فرودگاه استان کرمانشاه یا سایر استانهای همجوار که در خط مشهد فعالیت دارند، اقدام میکنند که این معضل باعث نارضایتی مسافران این مسیر شده است.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام ادامه داد: در هر پرواز ایلام- تهران ۶۰ درصد مسافران را افرادی تشکیل میدهند که برای پیگیری امور درمانی خود به پایتخت مراجعه میکنند و ۱۵ درصد را کارمندان و مدیران دستگاههای برای ماموریتهای دارای یا دانشجویان تشکیل داده و عده کمی از مسافران برای کار شخصی یا تفریح به تهران سفر میکنند.
وی اضافه کرد: لغو کامل یا تاخیر مکرر در پرواز هواپیماهای مسیر ایلام - تهران نیز بر مشکلات این فرودگاه و ناخشنودیهای مسافران افزوده است.
هرچند کمبود ناوگان هواپیمایی یک معضل و مشکل کشوری است اما در استان ایلام با توجه به حجم زیاد مسافران به واسطه مرز مهران و وجود شرکتهای بزرگ نفتی لزوم ازدیاد پروازها و افزایش ناوگان هواپیمایی و شرکتهای خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاه ها در تنها فرودگاه این استان ضروری است.
علاوه بر فرودگاه شهدای ایلام، شهرستان آبدانان نیز دارای یک باند فرودگاهی غیرفعال متعلق به نیروی هوایی ارتش و به جای مانده از دوران دفاع مقدس است که استاندار و نمایندگان مجلس برای راهاندازی مجدد این فرودگاه رایزنیهای متعددی انجام دادهاند که هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است.
در صورت راهاندازی و فعالیت این فرودگاه بدون شک، بخشی از فشار وارده بر روی فرودگاه شهدای ایلام برداشته و میزان پروازها و ناوگان هواپیمایی اختصاص یافته به استان افزایش خواهد شد و حجمی از مسافران استان از طریق فرودگاه آبدانان عازم مقاصد هوایی خود خواهند شد.
فرودگاه شهدای ایلام از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام در سال ۶۸ بود که برای خروج از بنبست ارتباطی و برونرفت استان از محرومیت به دستور ایشان، ساخت این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و سال ۷۵ با اتمام پروژه، باند این فرودگاه با حضور رییس جمهور وقت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح و آماده پذیرش ناوگان هواپیمایی مسافربری شد.

استان ایلام در کنار مرز مهران، باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی، تاریخی و طبیعی خود میتواند به یک قطب گردشگری و توریستی بکر در کشور تبدیل شود که تقویت این حوزه درآمدزا مستلزم وجود زیرساختها از جمله مسیرهای دسترسی است که یکی از این زیرساختهای حمل و نقل را فرودگاه و خطوط هوایی تشکیل میدهد که باید توسعه این بخش مهم از زیرساختهای ارتباطی بیش از پیش، مورد توجه مسوولان ارشد کشور قرار بگیرد.
نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر نایاب بودن بلیط هواپیما، استان ایلام با کمبود بلیط ناوگان اتوبوسرانی برون شهری نیز مواجه است و مسافرانی که ناامید از یافتن بلیط هواپیما شدهاند برای یافتن بلیط اتوبوس برون شهری نیز با چالش مواجه هستند.
در حال حاضر فرودگاه ایلام با ۱۷ پرواز و ۳۴ سورتی خدمات حمل و نقل هوایی را به مسافران عرضه میکند.
منبع: ایرنا
اما در طی چند سال اخیر با افزایش تعداد مسافران هوایی، معضلی به اسم نبود جا و بلیط به یک دردسر بزرگ و چالش مهم برای آنها تبدیل شده، به گونهای که متقاضیان برای دریافت بلیط و گرفتن جا در یک پرواز به مقصد تهران یا برعکس باید حداقل از ۲ هفته قبل از موعد سفر خود، اقدام به تهیه پیش خرید بلیط کنند.
این در حالی است که برای برخی سفرهای غیرمترقبه و ناگهانی امکان صدور بلیط آنی وجود ندارد، هرچند در زمان شیوع کرونا، دریافت بلیط به واسطه کاهش مسافرتها آسانتر بود اما بعد از فروکش کردن ویروس کرونا و اوج گرفتن مسافرتهای هوایی، چالش تهیه بلیط نیز افزایش یافت.
مسوولان فرودگاه ایلام موضوع نبود بلیط را ناشی از کمبود ناوگان هواپیمایی و تعداد شرکتهای ایرلاین فعال در خطوط پروازی ایلام- تهران میدانند.
در سالهای اخیر به واسطه رونق یافتن مرز مهران، تردد و مسافرت هوایی در تنها فرودگاه استان ایلام افزایش فزایندهای یافته و بجز مسافران استان ایلام، حضور مسافرانی از دیگر استانها و حتی اتباع غیر ایرانی نیز به حجم تعداد مسافران این فرودگاه افزوده است.
جواب منفی شرکتهای خدمات مسافری به متقاضیان دریافت بلیط هواپیما
مسوول یکی از شرکت های خدمات هواپیمایی در خصوص میزان مراجعه تلفنی یا حضوری مردم برای تهیه بلیط ایلام- تهران و ایلام- مشهد، گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد مراجعه کننده برای تهیه بلیط با جواب منفی مواجه میشوند و شانس دریافت بلیط ندارند.
وی افزود: بعد از پایان کرونا میزان درخواست تهیه بلیط بیشتر از سالهای قبل شده و باید مسافران حداقل از ۱۰ روز قبل برای تهیه بلیط خود اقدام کنند.
این مسوول شرکت خدمات هوایی ابراز کرد: در گذشته هواپیماها در هر پرواز چندین جای خالی یا کنسلی بلیط از سوی مسافران داشتند اما اکنون به ندرت میتوان صندلی خالی در هر پرواز مشاهده کرد که در لحظه نیز آن صندلی خالی از سوی یک مسافر دیگر پر میشود.

مسوول یکی دیگر از شرکتهای خدمات مسافری استان هم یادآور شد: تهیه بلیط برای مسافران حتی کارمندان دولت که عازم ماموریت هستند، نیز به سختی پیدا میشود.
وی با بیان اینکه در طول روز به طور میانگین ۱۰۰ نفر برای مشهد یا تهران درخواست بلیط دارند، اما شاید کمتر از پنج نفر از آنها شانس تهیه بلیط را پیدا میکنند، ادامه داد: این روند موجب نارضایتی عموم مسافران را در پی داشته است و ما بیشتر مسافران را به سمت استانهای همجوار از جمله کرمانشاه برای سفر به تهران یا مشهد سوق میدهیم.
این مسوول شرکت خدمات هوایی یادآور شد: بخشی از پروازها به طور معمول در ماه به کارمندان برخی ادارات و شرکتها اختصاص دارد که بر اساس جدول ماهانه برای این افراد صندلی گرفته میشود.
تاکید استاندار ایلام بر افزایش پروازهای ایلام
استاندار ایلام چندی پیش، در جلسه بررسی وضعیت پروازهای فرودگاه ایلام، گفت: استان ایلام به دلیل اینکه قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی غرب کشور بوده و دارای مراکز صنعتی است، محل تردد کارشناسان و مهندسان حوزه انرژی و زائران عتبات عالیات در مرز مهران است که باید در حوزه حملونقل هوایی و زمینی، این استان دارای بهترین و منسجمترین برنامه ها برای سهولت در تردد مسافران باشد.
حسن بهرام نیا تاکید کرد: جایگاه حمل و نقل هوایی در این استان در مقایسه با سایر استانها بی بدیل است و میطلبد نگاهها به حمل و نقل زمینی و هوایی معطوف و بیش از گذشته به آن توجه شود تا مسافران برای رسیدن به مبدا و مقصد با هیچ مشکلی مواجه نشوند.
وی تاکید کرد: مطالبه استان در خصوص کمبود پروازها باید برطرف و بهترین خدمات فرودگاهی به مسافران ارایه شود.
ناوگان هواپیمایی و تعداد پروازهای ایلام جوابگوی تعداد متقاضیان نیست
در حال حاضر به گفته مدیر فرودگاه شهدای ایلام چهار شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان و قشم ایر در خط هوایی ایلام- تهران فعال هستند و شرکت زاگرس ایر نیز تا چندی پیش در این فرودگاه به فعالیت مشغول بود اما به علت پاره ای مشکلات، از فعالیت در مسیرهای پروازی ایلام انصراف داد هرچند رایزنی ها برای بازگشت این شرکت به خط هوایی ایلام تهران یا ایلام مشهد ادامه دارد.
جواد یگانه ادامه داد: عمده مشکل در خطوط هوایی، زمین گیر بودن هواپیماها و کمبود ناوگان هوایی به تعداد کافی است و این مساله فقط مربوط به استان ایلام نیست بلکه در بیشتر نقاط کشور مسائل مشابه وجود دارد.
وی یادآور شد: کمبود ناوگان هوایی یا در دست تعمیر بودن تعداد دیگری از هواپیماها، باعث شده است تعداد ناوگان باقیمانده فعال در خطوط هوایی پاسخگوی حجم زیاد مسافران نباشد.
یگانه ابراز کرد: دومین استان دارای بیشترین اختصاص پرواز هفته در غرب کشور مربوط به ایلام است هرچند با توجه به تعداد زیاد مسافران بومی و غیربومی این تعداد پرواز در هفته جوابگوی حجم زیاد مسافران نیست.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام یکی دیگر از مشکلات فرودگاه ایلام را علاوه بر ناوگان هواپیمایی، کمبود شرکتهای خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاهها ذکر کرد و گفت: تنها یک شرکت در فرودگاه ایلام مستقر است که باید تعداد این شرکتها افزایش یابد.
به گفته یگانه به طور میانگین در هر پرواز ایلام- تهران ۲۰ درصد مسافران را اتباع عراقی و غیر ایرانی تشکیل میدهد ولی در پروازهای ایلام- مشهد این نسبت به ۴۰ درصد میرسد.

وی در مورد پرواز ایلام- مشهد نیز اظهار کرد: خط پروازی ایلام- مشهد به علت در دست تعمیر بودن ناوگان هواپیمایی شرکت آسمان که در این مسیر فعالیت دارد، از ابتدای خردادماه تاکنون به طور کامل لغو شده است.
یگانه افزود: مسافران این مسیر برای سفر به مشهد یا ایلام باید از طریق فرودگاه استان کرمانشاه یا سایر استانهای همجوار که در خط مشهد فعالیت دارند، اقدام میکنند که این معضل باعث نارضایتی مسافران این مسیر شده است.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام ادامه داد: در هر پرواز ایلام- تهران ۶۰ درصد مسافران را افرادی تشکیل میدهند که برای پیگیری امور درمانی خود به پایتخت مراجعه میکنند و ۱۵ درصد را کارمندان و مدیران دستگاههای برای ماموریتهای دارای یا دانشجویان تشکیل داده و عده کمی از مسافران برای کار شخصی یا تفریح به تهران سفر میکنند.
وی اضافه کرد: لغو کامل یا تاخیر مکرر در پرواز هواپیماهای مسیر ایلام - تهران نیز بر مشکلات این فرودگاه و ناخشنودیهای مسافران افزوده است.
هرچند کمبود ناوگان هواپیمایی یک معضل و مشکل کشوری است اما در استان ایلام با توجه به حجم زیاد مسافران به واسطه مرز مهران و وجود شرکتهای بزرگ نفتی لزوم ازدیاد پروازها و افزایش ناوگان هواپیمایی و شرکتهای خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاه ها در تنها فرودگاه این استان ضروری است.
علاوه بر فرودگاه شهدای ایلام، شهرستان آبدانان نیز دارای یک باند فرودگاهی غیرفعال متعلق به نیروی هوایی ارتش و به جای مانده از دوران دفاع مقدس است که استاندار و نمایندگان مجلس برای راهاندازی مجدد این فرودگاه رایزنیهای متعددی انجام دادهاند که هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است.
در صورت راهاندازی و فعالیت این فرودگاه بدون شک، بخشی از فشار وارده بر روی فرودگاه شهدای ایلام برداشته و میزان پروازها و ناوگان هواپیمایی اختصاص یافته به استان افزایش خواهد شد و حجمی از مسافران استان از طریق فرودگاه آبدانان عازم مقاصد هوایی خود خواهند شد.
فرودگاه شهدای ایلام از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام در سال ۶۸ بود که برای خروج از بنبست ارتباطی و برونرفت استان از محرومیت به دستور ایشان، ساخت این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و سال ۷۵ با اتمام پروژه، باند این فرودگاه با حضور رییس جمهور وقت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح و آماده پذیرش ناوگان هواپیمایی مسافربری شد.

استان ایلام در کنار مرز مهران، باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی، تاریخی و طبیعی خود میتواند به یک قطب گردشگری و توریستی بکر در کشور تبدیل شود که تقویت این حوزه درآمدزا مستلزم وجود زیرساختها از جمله مسیرهای دسترسی است که یکی از این زیرساختهای حمل و نقل را فرودگاه و خطوط هوایی تشکیل میدهد که باید توسعه این بخش مهم از زیرساختهای ارتباطی بیش از پیش، مورد توجه مسوولان ارشد کشور قرار بگیرد.
نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر نایاب بودن بلیط هواپیما، استان ایلام با کمبود بلیط ناوگان اتوبوسرانی برون شهری نیز مواجه است و مسافرانی که ناامید از یافتن بلیط هواپیما شدهاند برای یافتن بلیط اتوبوس برون شهری نیز با چالش مواجه هستند.
در حال حاضر فرودگاه ایلام با ۱۷ پرواز و ۳۴ سورتی خدمات حمل و نقل هوایی را به مسافران عرضه میکند.
منبع: ایرنا
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت:11:29