بازنشر مصاحبه سلام امینی با فریاد؛
مجلس به دلایلی در راس امور نیست/ موافق ادامه فعالیت آقای مروارید در استان بودم
«سلام امینی، نماینده استان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به دیار باقی شتافت»، این خبری بود که دیشب در فضای خبری استان منتشر شد. امینی در سال 1397 در دفتر پایگاه خبری فریاد حضور یافت و در یک گفتوگوی صریح، دیدگاهها و نظریات خود را در مورد مسائل مختلف استان و کشور بیان کرد. با توجه به نکاتی که در این گفتوگو وجود دارد، قسمتهایی از این مصاحبه بازنشر شده است.
به گزارش فریاد، بازنشر این مصاحبه، ادای احترام و مرور خاطراتی از این شخصیت استانی است که اعتماد مردم استان را جلب و به عنوان نماینده استان بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زد.
قسمتهایی از این مصاحبه در زیر آمده است.
27 ماه از عمر مجلس میگذرد و شما یک سری شعارها و وعدهها به مردم دادید. بعد از 27 ماه چقدر از این شعارها محقق شده است؟
کار نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است و این اصل، وظیفه یک نماینده است اما در استان ما برای نماینده یک سری تعاریف دیگر دارند و دلیل آن هم این است که مردم این دیار نیازهای اجتماعی زیادی دارند و فکر میکنند که نماینده مجلس میتواند همه مشکلات آنها را رفع کند و ما هم در حد توان تلاش کردهایم که این مشکلات را برطرف کنیم.
زمانی که ما وارد مجلس شدیم یک سری قوانین وجود داشت که شور اول آن در مجلس نهم و شور دوم آن در مجلس دهم بود و این نیاز به اطلاعات و مطالعه ما داشت که روزهای اول فشار زیادی به ما آمد تا بتوانیم این قوانین را بررسی و تصویب کنیم. بنده اعلام میکنم که تا روز آخر نمایندگیام فقط در حال یادگیری هستم و بر سر راه شعارهایی که دادم موانع زیادی وجود دارد. من درباره وضعیت کنونی مجلس با نمایندگان ادوار گذشته صحبتهایی داشتهام و آنها اعلام کردند که وضعیت ما بهتر از وضعیت شما نبوده است. در مجلس کنونی تعداد نمایندگان باتجربه خیلی کمتر از نمایندگان جدید است و قطعاً نمایندگانی که چند دوره در مجلس حضور دارند خیلی بهتر از بقیه نمایندگان عمل میکنند.
اما نمایندگانی که چندین دوره حضور در مجلس را تجربه میکنند در روز اول هم اینگونه نبودهاند و با تلاش خود توانستهاند که با دیگران ارتباط برقرار کنند و تجربه کسب کنند، لابد این نمایندگان در دوره اول حضورشان در مجلس کارنامه درخشانی داشتهاند که مردم دوباره به آنها اعتماد کردهاند و به آنها رای دادهاند، نظر شما چیست؟
ممکن است اینگونه باشد و کارنامه درخشانی داشته باشند و قطعاً یک سری تلاشها را داشتهاند اما اگر بخواهیم که بگوییم نمایندهای که دوره اول حضورش در مجلس بهتر از نمایندهای است که چندمین حضور خود را در مجلس میگذراند را قبول ندارم و باید با دیگران ارتباط برقرار کنید که این کار نیازمند به گذشت زمان است.
این بحث که آقای امینی به سیستم پارلمانتاریسم معتقد است را تایید میکنید؟
چند سال پیش مقام معظم رهبری طی سفری که به استان کرمانشاه داشتند درباره پارلمانتاریسم صحبت داشتند و فرمودند که بد نیست در آینده نه چندان دور به سمت پارلمانتاریسم حرکت کنیم و این موضوع در مجلس مطرح شد که بنده هم جزو امضاکنندگان آن بودم و این سیستم احزاب سیاسی را فعال میکند چیزی که امروز در مملکت ما وجود ندارد. در مجموع سیستمهای پارلمانی در دنیا موفقتر از سایر سیستمها عمل کردهاند و اگر این سیستم در ایران حاکم شود آینده درخشانتری در انتظار کشورمان است.
سیستم سیاسی نگذاشته که احزاب در کشور شکل بگیرند، ساختار و قانون انتخابات ما شخص محور است و حزب محور نیست. اتفاقاً صاحبنظران علوم سیاسی نگران هستند که با این سیستم اگر به سمت پارلمانتاریسم برویم و حزبی نداشته باشیم آن زمان چه کاری انجام دهیم؟
اصلاً تا احزاب وجود نداشته باشند سیستم پارلمانی معنی ندارد، باید در مرحله اول احزاب شکل بگیرند و بعد صحبت از سیستم پارلمانی کنیم. حزب باید اول خود را معرفی کند و مطرح شود، بعد برای ادامه حیات و فعالیت خود مردم به آن حزب رای دهند، بیشتر کرسیها را در مجلس در اختیار بگیرد و دولت تشکیل دهد و بعد به سمت پارلمانتاریسم برویم که در این سیستم رییس جمهور توسط پارلمان انتخاب میشود. مقدمات این طرح در مجلس نوشته شده و تعدادی از نمایندگان هم آن را امضا کردهاند و بنده هم جزو امضاکنندگان این طرح بودم. منتهی مشورتیهایی را با دفتر مقام معظم رهبری انجام میدهند تا مشخص شود که نظر ایشان در این زمینه چیست.
امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس امور است، آیا در شرایط کنونی مجلس در راس امور است؟
شاید به عبارتی در راس امور باشد ولی به دلایلی در راس امور نیست چون مجلس حرف اول و آخر را نمیزند.
این نقض صحبتهای امام نیست؟
مجلس در موازی با دیگر ارگانها در راس امور است. مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس به عبارتی در راس امور است.
نمایندگان مجلس در تصویب لوایح تا چه اندازه تفکرات امام خمینی(ره) را در دستور کار خود قرار میدهند؟
تفکرات امام و تفکرات انقلاب مانند قله است و معمولاً هم اکثر نمایندگان در شعارهای خود اعلام میکنند که در راستای اخلاق انقلاب، مستضعفین و طبقات آسیبپذیر جامعه گام بر میداریم اما در عمل چه نتیجهای داشته باشد باید ارزیابی شود.
چه نهاد یا ارگانی میتواند این ارزیابی را انجام دهد؟
قضاوت اجتماعی و مردم.
اما عمده مردم به نمایندگان مجلس نقد دارند و از عملکرد آن راضی نیستند.
همه مشکلات جامعه به مجلس بر نمیگردد و مجلس مقصر بخشی از مشکلات جامعه است. بحث گران شدن دلار و سقوط ارزش پول ملی مدتی است که در کشور مسئله روز شده که بنده به عنوان نماینده مجلس چه کاری میتوانم انجام دهم؟ ما یقه وزیر اقتصاد را گرفتیم و رای به برکناری ایشان از وزارت اقتصاد کشور دادیم هرچند بنده اعتقاد ندارم که جنس گران شده بلکه تنها اتفاقی که در کشور افتاده این است که ارزش پول ملی کشور ما تا 3 برابر سقوط کرده و کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.
تا چه اندازه از عملکرد مجلس دهم راضی هستید؟
وضعیت کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و شرایط مهیا نیست و کشور یک بازگشت به عقب را دارد. یک فاز تحریمها اجرا شده و بخش اعظم آن در آبانماه اعمال میشود که متاسفانه تحریمها شدیدتر و منابع درآمد کمتر و ضعیفتر شده است و این اتفاق بر روی عملکرد مجلس هم تاثیر گذاشته است. در سالهای گذشته تحریم وجود داشت ولی به اندازه الآن شدتش زیاد نبوده است. متاسفانه الآن تحریمها بیشتر، شدیدتر و درآمدها یا منابع تامین ضعیفتر شده است، وقتی شرایط مهیا نیست من و دیگر همکارانم چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
این به معنای عدول از برنامههای شما در ایام انتخابات است؟
ما ناچار به این کار هستیم، همه صحبتها به پول برمیگردد. وقتی شما پول داشته باشید میتوانید خیلی کارها را انجام دهید ولی وقتی پول وجود نداشته باشد مملکت قفل میشود. پروژههای عمرانی و کارهای فرهنگی نیازمند پول هستند و ما منابع زیادی در اختیار نداریم و نسبت به گذشته شرایط ما خیلی نامطلوبتر است.

کمیسیون انرژی چقدر با اهداف دولت در یک راستا عمل میکند؟
ما در کمیسیون انرژی این آمادگی را داریم که همه جانبه از دولت حمایت کنیم و اگر کمکی از ما بر میآید دریغ نمیکنیم. هرگونه قانونی که موجب تسهیل در امور باشد را اجرا میکنیم و در بحث فروش نفت در بورس داخلی اگر نیاز مجوز به مجلس و کمیسیون انرژی باشد قطعاً همکاری خواهیم کرد هرچند در هنگام وضع برخی قوانین مربوطه مشکلاتی وجود دارد.
یعنی در مجلس مشکل وضع قانون وجود دارد؟
از زمان مشروطه تا به امروز سیستم قانوننویسی در ایران رایج بوده است که 40 سال پیش طی انقلاب 57 سیستم مملکت عوض شد. البته هنوز یک سری قوانین در مجلس داریم که مربوط به 100 سال پیش است. یکی از وظایف مجلس این است که این قوانین را جمع کند و قانون جدیدی را جای آن بگذارد. در خیلی از موارد قانون باید بهروز باشد و با جامعه امروز نیز همخوانی داشته باشد.
موافق برجام بودید یا مخالف آن؟
موافق برجام بودم.
به عنوان یک نماینده موافق برجام دیدگاه الآن شما بعد از خروج آمریکا از برجام چیست؟
برجام زبان صحبت ما با دنیاست، ما در دنیا متهم به این هستیم که فعالیتهای هستهای داریم. باید با دنیا گفت و گو کنیم که این کار را در قالب برجام انجام دادیم و عملاً اگر محدودیتهایی برای ما اعمال شد، پذیرفتیم تا به اهدافی که داشتیم دست پیدا کنیم اما بعد از آمدن ترامپ، آمریکا به ما نارو زد و برجام را پاره کرد. ما بعد از خروج آمریکا از برجام این مسئله را کِش دادیم تا فضاسازی سیاسی انجام دهیم و موفق هم بودیم. ما اهل گفت و گو هستیم و با این فضاسازی سیاسی نشان دادیم که حق با ماست ولی متاسفانه آمریکا در سازمانهای بینالمللی نفوذ بسیار زیادی دارد که هر ناحقی را حق جلوه میدهد.
در صحبتهایتان این نکته را یادآوری کردید که استان ایلام از نظر منابع بسیار غنی است. با وجود این همه منابع پس چرا استان ایلام یک استان محروم است؟
چند دلیل دارد، یکی اینکه مدیریت ما به روز نیست و هنوز که هنوز است مدیریت سنتی داریم. مشکل دیگر ما این است که منابع مالی و سرمایهگذاری خارجی و داخلی در اختیار نداریم. ما خیلی از سرمایهگذاران را وارد استان میکنیم ولی حاضر به سرمایهگذاری در استان نیستند. البته این نکته را عرض کنم که سرمایهگذار با پیمانکار فرق دارد، سرمایهگذار کسی است که با هزینه خود یک صنعت را در یک منطقه راهاندازی میکند و برای او کسب درآمدی هم داشته باشد ولی پیمانکار اعلام میکند اگر صنعتی قرار است راهاندازی شود پیمان آن را به من بدهید.
ما نفت، گاز و منابع طبیعی زیادی در استان داریم ولی متاسفانه سرمایهگذاران میل و رغبتی برای سرمایهگذاری در استان ندارند و بنده هم واقعاً دلیل این نکته را نمیدانم. به وزیر قبلی کار اعلام کردم که شما یک الگوسازی را در استان ایلام انجام دهید، ما در استان ایلام 10 شهرستان داریم و شما 10 کارگاه با ظرفیت 50 نفر را برای ما راهاندازی کنید و این به معنای آن نیست که دولت در استان ما سرمایهگذاری کند بلکه شما در استان ما الگوسازی انجام دهید و بعد از گذشت چند مدت همین کارگاهها را به صورت وام، مشارکت یا اجاره به شرط تملیک به همین افراد شاغل در کارگاهها واگذار کنید. ما از نظر الگوسازی در استان بسیار ضعیف هستیم و اگر کسی یک کاری را راهاندازی کند بقیه هم همان شغل را راهاندازی میکنیم و شاید یکی از عوامل محرومیت ما همین مسئله باشد. اگر کسی از دولت در استان الگوسازی کند واقعاً موفقتر خواهیم بود.
در عزل و نصب مدیران در استان دخالت دارید؟
علیالقاعده وظیفه نماینده مجلس نیست منتهی در شرایطی قرار میگیریم که مجبور به اظهارنظر میشویم و بنده هم خیلی به دنبال این مسائل نیستم.
آیا گزینه خاصی برای اداره یا ارگانی وجود داشته است که از شما نظر بخواهند و شما اعلام کنید که فرد دیگری را مد نظر دارم؟
شکی در این نیست که این کار را انجام دادهام چون بنده رفقای بسیار زیادی دارم که در ادارات مشغول هستند. البته اینکه چند درصد نظرات بنده اعمال شده جای بحث دارد. بنده به شخصه دنبال این کار نیستم ولی قطعاً از من برای عزل و نصب مدیران نظرخواهی میکنند.
نقل قولهایی شنیدیم که آقای سلام امینی مخالف ادامه حضور آقای مروارید در استان بودند، این قضیه تا چه اندازه صحت داشت؟
اتفاقاً برعکس، بنده کاملاً موافق ادامه فعالیت آقای مروارید در استان بودم. من در هر شرایطی مدیر بومی را به مدیر غیربومی ترجیح میدهم و جزو کسانی بودم که نامه ادامه فعالیت آقای مروارید را امضا کردم. البته آقای مروارید هم روحیات خاص خود را داشت که به من اعتماد نداشتند. در مراسم تودیع آقای مروارید به من گفتند که باید در مراسم سخنرانی کنم، استاندار بومی میرفت و استاندار غیربومی جای او را میگرفت که یک فضای بسیار سنگین بر مراسم حاکم بود و در آنجا به وزیر کشور اعلام کردم که از حضور آقای مروارید در جاهای دیگر بهره ببرید.
ارزیابی شما از سلیمانی دشتکی به عنوان استاندار فعلی استان چیست؟
نکات مثبتی در وجود ایشان هست، ارتباط زیادی با تهران دارد و مهمترین نکته مثبت وی این است که قبلاً استاندار بوده و بحث آزمون و خطا را باطل کرده و باتجربه خود و رایزنیهایی که داشته پیگیر کارهای استان است.
چه برنامهای برای مقابله با بیکاری در استان دارید چون درصد بسیاری از جوانان استان بیکار هستند؟
خودم در منزل جوان دارم قدر جوانهای دیگران را میدانم و همیشه به فکر این قشر هستم. ما باید از مناظر مختلف، آینده را به جوانان واگذارکنیم اما متاسفانه مشکلات زیادی از نظر منابع وجود دارد. تعریفی که بنده برای جوان کردهام عبارت است از پرانرژی، بااستعداد، باانگیزه و آماده کار. خدا به جوان استان ما یک تن سالم داده و در سایه این تن سالم یک مدرک تحصیلی را به دست آورده است و بعد از کسب مدرک، دیگر حرفی برای گفتن ندارد. متاسفانه مردم استان ما هم سرمایه زیادی ندارند که پشتوانه این جوان باشد. گاهی اوقات با موانعی مواجه میشویم که انتظار آن را نداشتیم مثلاً همین برجام اگر به فرجام میرسید خیلی از مشکلات ما حل میشد که یکی از مشکلات ما همین بیکاری جوانان است. استان ایلام تا 90 درصد مواد نفتی دارد و اگر شرکتهای نفتی را فعال کنیم بخش زیادی از جوانان ما سر کار میرفتند، مثلاً اگر چنگوله راهاندازی میشد بیش از 4000 نفر نیرو میگرفت و اگر فاز دوم سروک هم راهاندازی میشد بیش از 1000 نفر علاوه بر ظرفیت فعلی نیرو استخدام میکرد یا اگر تنگه بیجار پیشرفت داشت حداقل 500 نفر نیرو میگرفت و میدانید که اگر 5000 شغل مستقیم ایجاد شود در کنار آن هم چند هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

شرکتهای نفت و گاز وقتی میخواهند که نیرو استخدام کنند با اعلام این نکته که در استان نیروی متخصص بومی وجود ندارد نیروی غیربومی استخدام میکنند و نیروی بومی ما نهایتاً نگهبان، راننده یا آشپز میشود. این شرگتها 3 درصد از درآمدی که دارند باید در زمینه توسعه و آموزش افرادآن منطقه هزینه کنند اما این مسئله در ایلام اجرا نمیشود.
بنده برعکس شما فکر میکنم و اتفاقاً ما نیروی متخصص و استعداد زیادی در استان داریم و مشکل جای دیگر است. اگر نیرویی میخواهد استخدام شرکت نفت شود باید از طریق یک شرکت این کار را انجام بگیرد. ما باید شرکتهایی که داریم در مناقصات و مزایدات شرکت کنند و اگر برنده شد نیروی بومی متخصص استخدام میکند. متاسفانه شرکتی که درجه بالایی داشته باشد و بتواند در سطح بالایی در این مناقصات شرکت کند در استان وجود ندارد و همین شرکتهای غیربومی برنده مناقصات میشوند و نیروی غیربومی وارد استان میکنند. مشکل دیگری هم که با آن مواجه هستیم این است که حسابهای بانکی شرکتهای بزرگ مثل پتروشیمی و گاز در ایلام نیست و این یعنی بانکهای ما از نظر منابع تامین نمیشوند و برکاتی برای مردم استان ندارند. مالیات بر ارزش افزوده هم 9 درصد است که آن هم به ایلام نمیرسد و به حساب تهران واریز میشود. برای پتروشیمی 5 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و هزینههای بیشتری هم باید داشته باشد تا الفین آن راهاندازی شود و بعد از آن باید چند کارخانه پایین دست پتروشیمی مثل PP راهاندازی کنیم.
نمایندگان استان تا چه اندازه با هم در تعامل هستند؟
نمایندگان استان این دوره یک مقداری با هم همخوانی داریم که نسبت به دورههای قبل خیلی بیشتر است و علت این همخوانی هم بنده هستم.
مردم چگونه مشکلات خود را به گوش شما میرسانند؟
من شنبه هر هفته از صبح تا عصر در دفتر خودم در ایلام برای پاسخگویی به مشکلات مردم حاضر میشوم. در تهران هم از صبح دفتر من باز است و حتی ارباب رجوعهای دیگر نمایندهها به من مراجعه میکنند.
به عنوان یک معلم به کارنامه نمایندگی خود چه نمرهای میدهید؟
15 یا 16.
این چند نمره را به چند دلیل کم میکنید؟
داستانش زیاد است، وقتی تلاش میکنی اما به نتیجهای نمیرسی و از آن طرف مردم هم توقعاتی از ما دارند که واقعاً در توان ما نیست به نوعی ناراحت میشویم.
از اینکه نماینده مجلس شدید پشیمان نیستید؟
جواب این سوال دو وجهی است، یک وجه آن این است که وقتی یک کاری را انجام میدهم واقعاً لذت میبرم ولی وقتی تلاش میکنم و به نتیجهای نمیرسم واقعاً برایم زجرآور است.
مصاحبه و انتشار: فردین حسینی
قسمتهایی از این مصاحبه در زیر آمده است.
27 ماه از عمر مجلس میگذرد و شما یک سری شعارها و وعدهها به مردم دادید. بعد از 27 ماه چقدر از این شعارها محقق شده است؟
کار نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است و این اصل، وظیفه یک نماینده است اما در استان ما برای نماینده یک سری تعاریف دیگر دارند و دلیل آن هم این است که مردم این دیار نیازهای اجتماعی زیادی دارند و فکر میکنند که نماینده مجلس میتواند همه مشکلات آنها را رفع کند و ما هم در حد توان تلاش کردهایم که این مشکلات را برطرف کنیم.
زمانی که ما وارد مجلس شدیم یک سری قوانین وجود داشت که شور اول آن در مجلس نهم و شور دوم آن در مجلس دهم بود و این نیاز به اطلاعات و مطالعه ما داشت که روزهای اول فشار زیادی به ما آمد تا بتوانیم این قوانین را بررسی و تصویب کنیم. بنده اعلام میکنم که تا روز آخر نمایندگیام فقط در حال یادگیری هستم و بر سر راه شعارهایی که دادم موانع زیادی وجود دارد. من درباره وضعیت کنونی مجلس با نمایندگان ادوار گذشته صحبتهایی داشتهام و آنها اعلام کردند که وضعیت ما بهتر از وضعیت شما نبوده است. در مجلس کنونی تعداد نمایندگان باتجربه خیلی کمتر از نمایندگان جدید است و قطعاً نمایندگانی که چند دوره در مجلس حضور دارند خیلی بهتر از بقیه نمایندگان عمل میکنند.
اما نمایندگانی که چندین دوره حضور در مجلس را تجربه میکنند در روز اول هم اینگونه نبودهاند و با تلاش خود توانستهاند که با دیگران ارتباط برقرار کنند و تجربه کسب کنند، لابد این نمایندگان در دوره اول حضورشان در مجلس کارنامه درخشانی داشتهاند که مردم دوباره به آنها اعتماد کردهاند و به آنها رای دادهاند، نظر شما چیست؟
ممکن است اینگونه باشد و کارنامه درخشانی داشته باشند و قطعاً یک سری تلاشها را داشتهاند اما اگر بخواهیم که بگوییم نمایندهای که دوره اول حضورش در مجلس بهتر از نمایندهای است که چندمین حضور خود را در مجلس میگذراند را قبول ندارم و باید با دیگران ارتباط برقرار کنید که این کار نیازمند به گذشت زمان است.
این بحث که آقای امینی به سیستم پارلمانتاریسم معتقد است را تایید میکنید؟
چند سال پیش مقام معظم رهبری طی سفری که به استان کرمانشاه داشتند درباره پارلمانتاریسم صحبت داشتند و فرمودند که بد نیست در آینده نه چندان دور به سمت پارلمانتاریسم حرکت کنیم و این موضوع در مجلس مطرح شد که بنده هم جزو امضاکنندگان آن بودم و این سیستم احزاب سیاسی را فعال میکند چیزی که امروز در مملکت ما وجود ندارد. در مجموع سیستمهای پارلمانی در دنیا موفقتر از سایر سیستمها عمل کردهاند و اگر این سیستم در ایران حاکم شود آینده درخشانتری در انتظار کشورمان است.
سیستم سیاسی نگذاشته که احزاب در کشور شکل بگیرند، ساختار و قانون انتخابات ما شخص محور است و حزب محور نیست. اتفاقاً صاحبنظران علوم سیاسی نگران هستند که با این سیستم اگر به سمت پارلمانتاریسم برویم و حزبی نداشته باشیم آن زمان چه کاری انجام دهیم؟
اصلاً تا احزاب وجود نداشته باشند سیستم پارلمانی معنی ندارد، باید در مرحله اول احزاب شکل بگیرند و بعد صحبت از سیستم پارلمانی کنیم. حزب باید اول خود را معرفی کند و مطرح شود، بعد برای ادامه حیات و فعالیت خود مردم به آن حزب رای دهند، بیشتر کرسیها را در مجلس در اختیار بگیرد و دولت تشکیل دهد و بعد به سمت پارلمانتاریسم برویم که در این سیستم رییس جمهور توسط پارلمان انتخاب میشود. مقدمات این طرح در مجلس نوشته شده و تعدادی از نمایندگان هم آن را امضا کردهاند و بنده هم جزو امضاکنندگان این طرح بودم. منتهی مشورتیهایی را با دفتر مقام معظم رهبری انجام میدهند تا مشخص شود که نظر ایشان در این زمینه چیست.
امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس امور است، آیا در شرایط کنونی مجلس در راس امور است؟
شاید به عبارتی در راس امور باشد ولی به دلایلی در راس امور نیست چون مجلس حرف اول و آخر را نمیزند.
این نقض صحبتهای امام نیست؟
مجلس در موازی با دیگر ارگانها در راس امور است. مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس به عبارتی در راس امور است.
نمایندگان مجلس در تصویب لوایح تا چه اندازه تفکرات امام خمینی(ره) را در دستور کار خود قرار میدهند؟
تفکرات امام و تفکرات انقلاب مانند قله است و معمولاً هم اکثر نمایندگان در شعارهای خود اعلام میکنند که در راستای اخلاق انقلاب، مستضعفین و طبقات آسیبپذیر جامعه گام بر میداریم اما در عمل چه نتیجهای داشته باشد باید ارزیابی شود.
چه نهاد یا ارگانی میتواند این ارزیابی را انجام دهد؟
قضاوت اجتماعی و مردم.
اما عمده مردم به نمایندگان مجلس نقد دارند و از عملکرد آن راضی نیستند.
همه مشکلات جامعه به مجلس بر نمیگردد و مجلس مقصر بخشی از مشکلات جامعه است. بحث گران شدن دلار و سقوط ارزش پول ملی مدتی است که در کشور مسئله روز شده که بنده به عنوان نماینده مجلس چه کاری میتوانم انجام دهم؟ ما یقه وزیر اقتصاد را گرفتیم و رای به برکناری ایشان از وزارت اقتصاد کشور دادیم هرچند بنده اعتقاد ندارم که جنس گران شده بلکه تنها اتفاقی که در کشور افتاده این است که ارزش پول ملی کشور ما تا 3 برابر سقوط کرده و کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.
تا چه اندازه از عملکرد مجلس دهم راضی هستید؟
وضعیت کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و شرایط مهیا نیست و کشور یک بازگشت به عقب را دارد. یک فاز تحریمها اجرا شده و بخش اعظم آن در آبانماه اعمال میشود که متاسفانه تحریمها شدیدتر و منابع درآمد کمتر و ضعیفتر شده است و این اتفاق بر روی عملکرد مجلس هم تاثیر گذاشته است. در سالهای گذشته تحریم وجود داشت ولی به اندازه الآن شدتش زیاد نبوده است. متاسفانه الآن تحریمها بیشتر، شدیدتر و درآمدها یا منابع تامین ضعیفتر شده است، وقتی شرایط مهیا نیست من و دیگر همکارانم چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
این به معنای عدول از برنامههای شما در ایام انتخابات است؟
ما ناچار به این کار هستیم، همه صحبتها به پول برمیگردد. وقتی شما پول داشته باشید میتوانید خیلی کارها را انجام دهید ولی وقتی پول وجود نداشته باشد مملکت قفل میشود. پروژههای عمرانی و کارهای فرهنگی نیازمند پول هستند و ما منابع زیادی در اختیار نداریم و نسبت به گذشته شرایط ما خیلی نامطلوبتر است.

کمیسیون انرژی چقدر با اهداف دولت در یک راستا عمل میکند؟
ما در کمیسیون انرژی این آمادگی را داریم که همه جانبه از دولت حمایت کنیم و اگر کمکی از ما بر میآید دریغ نمیکنیم. هرگونه قانونی که موجب تسهیل در امور باشد را اجرا میکنیم و در بحث فروش نفت در بورس داخلی اگر نیاز مجوز به مجلس و کمیسیون انرژی باشد قطعاً همکاری خواهیم کرد هرچند در هنگام وضع برخی قوانین مربوطه مشکلاتی وجود دارد.
یعنی در مجلس مشکل وضع قانون وجود دارد؟
از زمان مشروطه تا به امروز سیستم قانوننویسی در ایران رایج بوده است که 40 سال پیش طی انقلاب 57 سیستم مملکت عوض شد. البته هنوز یک سری قوانین در مجلس داریم که مربوط به 100 سال پیش است. یکی از وظایف مجلس این است که این قوانین را جمع کند و قانون جدیدی را جای آن بگذارد. در خیلی از موارد قانون باید بهروز باشد و با جامعه امروز نیز همخوانی داشته باشد.
موافق برجام بودید یا مخالف آن؟
موافق برجام بودم.
به عنوان یک نماینده موافق برجام دیدگاه الآن شما بعد از خروج آمریکا از برجام چیست؟
برجام زبان صحبت ما با دنیاست، ما در دنیا متهم به این هستیم که فعالیتهای هستهای داریم. باید با دنیا گفت و گو کنیم که این کار را در قالب برجام انجام دادیم و عملاً اگر محدودیتهایی برای ما اعمال شد، پذیرفتیم تا به اهدافی که داشتیم دست پیدا کنیم اما بعد از آمدن ترامپ، آمریکا به ما نارو زد و برجام را پاره کرد. ما بعد از خروج آمریکا از برجام این مسئله را کِش دادیم تا فضاسازی سیاسی انجام دهیم و موفق هم بودیم. ما اهل گفت و گو هستیم و با این فضاسازی سیاسی نشان دادیم که حق با ماست ولی متاسفانه آمریکا در سازمانهای بینالمللی نفوذ بسیار زیادی دارد که هر ناحقی را حق جلوه میدهد.
در صحبتهایتان این نکته را یادآوری کردید که استان ایلام از نظر منابع بسیار غنی است. با وجود این همه منابع پس چرا استان ایلام یک استان محروم است؟
چند دلیل دارد، یکی اینکه مدیریت ما به روز نیست و هنوز که هنوز است مدیریت سنتی داریم. مشکل دیگر ما این است که منابع مالی و سرمایهگذاری خارجی و داخلی در اختیار نداریم. ما خیلی از سرمایهگذاران را وارد استان میکنیم ولی حاضر به سرمایهگذاری در استان نیستند. البته این نکته را عرض کنم که سرمایهگذار با پیمانکار فرق دارد، سرمایهگذار کسی است که با هزینه خود یک صنعت را در یک منطقه راهاندازی میکند و برای او کسب درآمدی هم داشته باشد ولی پیمانکار اعلام میکند اگر صنعتی قرار است راهاندازی شود پیمان آن را به من بدهید.
ما نفت، گاز و منابع طبیعی زیادی در استان داریم ولی متاسفانه سرمایهگذاران میل و رغبتی برای سرمایهگذاری در استان ندارند و بنده هم واقعاً دلیل این نکته را نمیدانم. به وزیر قبلی کار اعلام کردم که شما یک الگوسازی را در استان ایلام انجام دهید، ما در استان ایلام 10 شهرستان داریم و شما 10 کارگاه با ظرفیت 50 نفر را برای ما راهاندازی کنید و این به معنای آن نیست که دولت در استان ما سرمایهگذاری کند بلکه شما در استان ما الگوسازی انجام دهید و بعد از گذشت چند مدت همین کارگاهها را به صورت وام، مشارکت یا اجاره به شرط تملیک به همین افراد شاغل در کارگاهها واگذار کنید. ما از نظر الگوسازی در استان بسیار ضعیف هستیم و اگر کسی یک کاری را راهاندازی کند بقیه هم همان شغل را راهاندازی میکنیم و شاید یکی از عوامل محرومیت ما همین مسئله باشد. اگر کسی از دولت در استان الگوسازی کند واقعاً موفقتر خواهیم بود.
در عزل و نصب مدیران در استان دخالت دارید؟
علیالقاعده وظیفه نماینده مجلس نیست منتهی در شرایطی قرار میگیریم که مجبور به اظهارنظر میشویم و بنده هم خیلی به دنبال این مسائل نیستم.
آیا گزینه خاصی برای اداره یا ارگانی وجود داشته است که از شما نظر بخواهند و شما اعلام کنید که فرد دیگری را مد نظر دارم؟
شکی در این نیست که این کار را انجام دادهام چون بنده رفقای بسیار زیادی دارم که در ادارات مشغول هستند. البته اینکه چند درصد نظرات بنده اعمال شده جای بحث دارد. بنده به شخصه دنبال این کار نیستم ولی قطعاً از من برای عزل و نصب مدیران نظرخواهی میکنند.
نقل قولهایی شنیدیم که آقای سلام امینی مخالف ادامه حضور آقای مروارید در استان بودند، این قضیه تا چه اندازه صحت داشت؟
اتفاقاً برعکس، بنده کاملاً موافق ادامه فعالیت آقای مروارید در استان بودم. من در هر شرایطی مدیر بومی را به مدیر غیربومی ترجیح میدهم و جزو کسانی بودم که نامه ادامه فعالیت آقای مروارید را امضا کردم. البته آقای مروارید هم روحیات خاص خود را داشت که به من اعتماد نداشتند. در مراسم تودیع آقای مروارید به من گفتند که باید در مراسم سخنرانی کنم، استاندار بومی میرفت و استاندار غیربومی جای او را میگرفت که یک فضای بسیار سنگین بر مراسم حاکم بود و در آنجا به وزیر کشور اعلام کردم که از حضور آقای مروارید در جاهای دیگر بهره ببرید.
ارزیابی شما از سلیمانی دشتکی به عنوان استاندار فعلی استان چیست؟
نکات مثبتی در وجود ایشان هست، ارتباط زیادی با تهران دارد و مهمترین نکته مثبت وی این است که قبلاً استاندار بوده و بحث آزمون و خطا را باطل کرده و باتجربه خود و رایزنیهایی که داشته پیگیر کارهای استان است.
چه برنامهای برای مقابله با بیکاری در استان دارید چون درصد بسیاری از جوانان استان بیکار هستند؟
خودم در منزل جوان دارم قدر جوانهای دیگران را میدانم و همیشه به فکر این قشر هستم. ما باید از مناظر مختلف، آینده را به جوانان واگذارکنیم اما متاسفانه مشکلات زیادی از نظر منابع وجود دارد. تعریفی که بنده برای جوان کردهام عبارت است از پرانرژی، بااستعداد، باانگیزه و آماده کار. خدا به جوان استان ما یک تن سالم داده و در سایه این تن سالم یک مدرک تحصیلی را به دست آورده است و بعد از کسب مدرک، دیگر حرفی برای گفتن ندارد. متاسفانه مردم استان ما هم سرمایه زیادی ندارند که پشتوانه این جوان باشد. گاهی اوقات با موانعی مواجه میشویم که انتظار آن را نداشتیم مثلاً همین برجام اگر به فرجام میرسید خیلی از مشکلات ما حل میشد که یکی از مشکلات ما همین بیکاری جوانان است. استان ایلام تا 90 درصد مواد نفتی دارد و اگر شرکتهای نفتی را فعال کنیم بخش زیادی از جوانان ما سر کار میرفتند، مثلاً اگر چنگوله راهاندازی میشد بیش از 4000 نفر نیرو میگرفت و اگر فاز دوم سروک هم راهاندازی میشد بیش از 1000 نفر علاوه بر ظرفیت فعلی نیرو استخدام میکرد یا اگر تنگه بیجار پیشرفت داشت حداقل 500 نفر نیرو میگرفت و میدانید که اگر 5000 شغل مستقیم ایجاد شود در کنار آن هم چند هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

شرکتهای نفت و گاز وقتی میخواهند که نیرو استخدام کنند با اعلام این نکته که در استان نیروی متخصص بومی وجود ندارد نیروی غیربومی استخدام میکنند و نیروی بومی ما نهایتاً نگهبان، راننده یا آشپز میشود. این شرگتها 3 درصد از درآمدی که دارند باید در زمینه توسعه و آموزش افرادآن منطقه هزینه کنند اما این مسئله در ایلام اجرا نمیشود.
بنده برعکس شما فکر میکنم و اتفاقاً ما نیروی متخصص و استعداد زیادی در استان داریم و مشکل جای دیگر است. اگر نیرویی میخواهد استخدام شرکت نفت شود باید از طریق یک شرکت این کار را انجام بگیرد. ما باید شرکتهایی که داریم در مناقصات و مزایدات شرکت کنند و اگر برنده شد نیروی بومی متخصص استخدام میکند. متاسفانه شرکتی که درجه بالایی داشته باشد و بتواند در سطح بالایی در این مناقصات شرکت کند در استان وجود ندارد و همین شرکتهای غیربومی برنده مناقصات میشوند و نیروی غیربومی وارد استان میکنند. مشکل دیگری هم که با آن مواجه هستیم این است که حسابهای بانکی شرکتهای بزرگ مثل پتروشیمی و گاز در ایلام نیست و این یعنی بانکهای ما از نظر منابع تامین نمیشوند و برکاتی برای مردم استان ندارند. مالیات بر ارزش افزوده هم 9 درصد است که آن هم به ایلام نمیرسد و به حساب تهران واریز میشود. برای پتروشیمی 5 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و هزینههای بیشتری هم باید داشته باشد تا الفین آن راهاندازی شود و بعد از آن باید چند کارخانه پایین دست پتروشیمی مثل PP راهاندازی کنیم.
نمایندگان استان تا چه اندازه با هم در تعامل هستند؟
نمایندگان استان این دوره یک مقداری با هم همخوانی داریم که نسبت به دورههای قبل خیلی بیشتر است و علت این همخوانی هم بنده هستم.
مردم چگونه مشکلات خود را به گوش شما میرسانند؟
من شنبه هر هفته از صبح تا عصر در دفتر خودم در ایلام برای پاسخگویی به مشکلات مردم حاضر میشوم. در تهران هم از صبح دفتر من باز است و حتی ارباب رجوعهای دیگر نمایندهها به من مراجعه میکنند.
به عنوان یک معلم به کارنامه نمایندگی خود چه نمرهای میدهید؟
15 یا 16.
این چند نمره را به چند دلیل کم میکنید؟
داستانش زیاد است، وقتی تلاش میکنی اما به نتیجهای نمیرسی و از آن طرف مردم هم توقعاتی از ما دارند که واقعاً در توان ما نیست به نوعی ناراحت میشویم.
از اینکه نماینده مجلس شدید پشیمان نیستید؟
جواب این سوال دو وجهی است، یک وجه آن این است که وقتی یک کاری را انجام میدهم واقعاً لذت میبرم ولی وقتی تلاش میکنم و به نتیجهای نمیرسم واقعاً برایم زجرآور است.
مصاحبه و انتشار: فردین حسینی
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۴ ساعت:08:01