سلام امینی:

مدیر بومی را به مدیر غیربومی ترجیح می‌دهم

27 ماه از عمر مجلس دهم می‌گذرد، سلام امینی به عنوان نماینده استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی فریاد به برخی سوالات و ابهامات در حوزه ملی و استانی پاسخ گفت
- 27 ماه از عمر مجلس می‌گذرد و شما یک سری شعارها و وعده‌ها به مردم دادید. بعد از 27 ماه چقدر از این شعارها محقق شده است؟
کار نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است و این اصل، وظیفه یک نماینده است اما در استان ما برای نماینده یک سری تعاریف دیگر دارند و دلیل آن هم این است که مردم این دیار نیازهای اجتماعی زیادی دارند و فکر می‌کنند که نماینده مجلس می‌تواند همه مشکلات آنها را رفع کند و ما هم در حد توان تلاش کرده‌ایم که این مشکلات را برطرف کنیم.
زمانی که ما وارد مجلس شدیم یک سری قوانین وجود داشت که شور اول آن در مجلس نهم و شور دوم آن در مجلس دهم بود و این نیاز به اطلاعات و مطالعه ما داشت که روزهای اول فشار زیادی به ما آمد تا بتوانیم این قوانین را بررسی و تصویب کنیم. بنده اعلام می‌کنم که تا روز آخر نمایندگی‌ام فقط در حال یادگیری هستم و بر سر راه شعارهایی که دادم موانع زیادی وجود دارد. من درباره وضعیت کنونی مجلس با نمایندگان ادوار گذشته صحبت‌هایی داشته‌ام و آنها اعلام کردند که وضعیت ما بهتر از وضعیت شما نبوده است. در مجلس کنونی تعداد نمایندگان باتجربه خیلی کمتر از نمایندگان جدید است و قطعاً نمایندگانی که چند دوره در مجلس حضور دارند خیلی بهتر از بقیه نمایندگان عمل می‌کنند.
- اما نمایندگانی که چندین دوره حضور در مجلس را تجربه می‌کنند در روز اول هم اینگونه نبوده‌اند و با تلاش خود توانسته‌اند که با دیگران ارتباط برقرار کنند و تجربه کسب کنند، لابد این نمایندگان در دوره اول حضورشان در مجلس کارنامه درخشانی داشته‌اند که مردم دوباره به آنها اعتماد کرده‌اند و به آنها رای داده‌اند، نظر شما چیست؟
ممکن است اینگونه باشد و کارنامه درخشانی داشته باشند و قطعاً یک سری تلاش‌ها را داشته‌اند اما اگر بخواهیم که بگوییم نماینده‌ای که دوره اول حضورش در مجلس بهتر از نماینده‌ای است که چندمین حضور خود را در مجلس می‌گذراند را قبول ندارم و باید با دیگران ارتباط برقرار کنید که این کار نیازمند به گذشت زمان است.
- این بحث که آقای امینی به سیستم پارلمانتاریسم معتقد است را تایید می‌کنید؟
چند سال پیش مقام معظم رهبری طی سفری که به استان کرمانشاه داشتند درباره پارلمانتاریسم صحبت داشتند و فرمودند که بد نیست در آینده نه چندان دور به سمت پارلمانتاریسم حرکت کنیم و این موضوع در مجلس مطرح شد که بنده هم جزو امضاکنندگان آن بودم و این سیستم احزاب سیاسی را فعال می‌کند چیزی که امروز در مملکت ما وجود ندارد. در مجموع سیستم‌های پارلمانی در دنیا موفق‌تر از سایر سیستم‌ها عمل کرده‌اند و اگر این سیستم در ایران حاکم شود آینده درخشان‌تری در انتظار کشورمان است.
- سیستم سیاسی نگذاشته که احزاب در کشور شکل بگیرند، ساختار و قانون انتخابات ما شخص محور است و حزب محور نیست. اتفاقاً صاحب‌نظران علوم سیاسی نگران هستند که با این سیستم اگر به سمت پارلمانتاریسم برویم و حزبی نداشته باشیم آن زمان چه کاری انجام دهیم؟
اصلاً تا احزاب وجود نداشته باشند سیستم پارلمانی معنی ندارد، باید در مرحله اول احزاب شکل بگیرند و بعد صحبت از سیستم پارلمانی کنیم. حزب باید اول خود را معرفی کند و مطرح شود، بعد برای ادامه حیات و فعالیت خود مردم به آن حزب رای دهند، بیشتر کرسی‌ها را در مجلس در اختیار بگیرد و دولت تشکیل دهد و بعد به سمت پارلمانتاریسم برویم که در این سیستم رییس جمهور توسط پارلمان انتخاب می‌شود. مقدمات این طرح در مجلس نوشته شده و تعدادی از نمایندگان هم آن را امضا کرده‌اند و بنده هم جزو امضاکنندگان این طرح بودم. منتهی مشورتی‌هایی را با دفتر مقام معظم رهبری انجام می‌دهند تا مشخص شود که نظر ایشان در این زمینه چیست.
- با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و مطالبات کشاورزان برای حل مشکل کم آبی چه اقداماتی برای برون رفت از وضعیت کنونی داشته‌اید؟
در استان ما آب، خاک، منابع زیرزمینی و منابع روزمینی فراوان وجود دارد. 340 هزار هکتار زمین قابل کشت داریم، نزدیک 8/3 میلیارد مترمکعب آب در استان ما وجود دارد، نزدیک به 10 رودخانه در منطقه ما در جریان است و سالانه حدود 5/1 تا 5/2 میلیارد مترمکعب آب استان ما به کشور همسایه می‌رود که این آب سرمایه ملی است. سال‌های زیادی است که در تلاشیم این آب‌ها مهار شوند و اگر امروز به فکر آب نباشیم ممکن است چند سال دیگر در سازمان ملل یک قانونی وضع شود که هیچ‌کس حق ندارد بر روی این آب‌ها سد بسازد هرچند این قانون نوشته شده است ولی هنوز عملیاتی نشده است. رودخانه‌ها در شمال کشور به دریای خزر، در جنوب کشور به دریای عمان سرازیر می‌شوند، در شرق کشور رودها از کشورهای همسایه به کشور ما می‌آیند. تنها مشکل ما غرب کشور است و به خصوص ایلام است که رودخانه‌ها به کشور عراق سرازیر می‌شوند. بخش اعظم کشور عراق حاصل آبرفت رودخانه‌های ایران است که سعدی هم اینگونه گفته است "اگر باران به کوهستان نبارد/ به سالی دجله گردد خشک رودی"
بنده با وزیر و قائم مقام وزیر مذاکرات و حتی مشاجراتی را درباره همین آب‌های خروجی از کشور داشتم و آنها پیشنهاد سامانه گرمسیری را دادند. ریشه سامانه گرمسیری رودخانه سیروان از استان کردستان است که وارد کرمانشاه و بعد از آن وارد ایلام می‌شود و در استان خوزستان قطع می‌شود و بیش از 3 هزار میلیارد برای آن هزینه شده است که وجود است که وجود این سامانه مانع خروج آب‌های استان از کشور نمی‌شود. سامانه گرمسیری علاوه بر تعطیلی سدهای ایلام مثل چنگوله و گاوی مانع خروج آب‌ها از کشور نمی‌گردد و وزیر یک صورتجلسه به من دادند که 45 درصد آب سامانه گرمسیری برای ایلام و 55 درصد آن برای کرمانشاه است.
- چه موانعی بر سر راه بهره‌برداری و توسعه  منابع مشترک نفت و گاز استان با کشور عراق وجود دارد؟
مشکل اصلی استان، مشکل اعتباری است و دولت در این ایام مشکل زیادی دارد. 90 درصد مواد هیدروکربنی یعنی نفت، گاز و میعانات گازی غرب کشور در استان ایلام وجود دارد. خیلی از چاه‌های ما با کشور عراق مشترک هستند و یک قراردادی سال گذشته در مجلس به تصویب رساندیم که در غالب قرارداد IPC آمده که در مناطقی که میادین مشترک با کشورهای همسایه داریم شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی تشکیل کنسرسیوم دهند و به صورت مشترک از این چاه‌ها استخراج کنند که متاسفانه خیلی از برنامه عقب مانده‌ایم در حالی‌که مشعل‌های گازی کشور همسایه روشن است و آنها در حال استفاده هستند ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی برنامه‌ها را اجرا کنیم. در منطقه سروک حداقل 30 یا 40ماه نسبت به زمان اتمام قرارداد عقب هستیم و در مقابل، کشور عراق خیلی موفق‌تر از ما عمل کرده است.
- دلیل آن سوءمدیریت است یا بحث تحریم‌ها؟
هر دوی اینها، هم سوءمدیریت و هم محدویت‌های تحریمی در این موضوع دخیل بوده‌اند و با وجود تحریم‌های جدید این محدودیت‌ها هم بیشتر خواهد شد اما با این وجود در زمینه نفت و گاز حرف برای گفتن داریم.
- به عنوان نماینده مردم برای حل این مشکل چه اقدامی انجام داده‌اید؟
من کاری کردم که می‌توان گفت منحصر به فرد است، پتروشیمی خوراکش را از پالایشگاه گاز می‌گیرد و پالایشگاه گاز هم از 5 چاه ترش ایلام تغذیه می‌کند. از وزارت به ما گفتند که در استان ایلام گازی وجود ندارد و مشورتی با روسای پتروشیمی و گاز ایلام انجام دادیم که این مسئله را تکذیب و اعلام کردند اگر واحد الفین پتروشیمی به تولید برسد 55 تا 60 درصد خوراک پالایشگاه پتروشیمی را از پالایشگاه گاز می‌گیرد که در وضعیت موجود 40 تا 45 درصد کمبود داریم و در مکاتباتی که مرداد 96 با وزیر داشتم به من گفتند  100 میلیون دلار برای توسعه چاه‌های بیجار کنار گذاشته‌ایم که 56 میلیون دلار آن را اختصاص داده‌اند و مسئولین وزارت گفتند که علاوه بر این بودجه، 200 میلیون دلار دیگر برای توسعه پالایشگاه گاز ایلام در نظر داریم.
- به بحث نبود گاز در استان اشاره کردید، تا چه اندازه این قضیه صحت دارد چون یکی از نمایندگان استان چند بار اعلام کرده که دیگر گازی در استان ایلام وجود ندارد؟
اتفاقاً گاز در استان ایلام وجود دارد و وزارت هم مقاومت شدیدی با این موضوع که گاز در ایلام وجود ندارد داشت که در نهایت ثابت شد گاز در ایلام وجود دارد. پیش‌بینی آنها این بود که بالای 2000 متر به گاز می‌رسیم اما خوشبختانه در عمق 570 متری به گاز رسیدیم و موجب تعجب شد و پیش‌بینی آنها باطل و نظر ما صحیح از آب در آمد.
- با وجود اعلام یکی از نمایندگان ایلام که دیگر گاز در استان وجود ندارد، این فرضیه چه کسی بود؟
از وزارت به ما اعلام کردند که در ایلام گازی وجود ندارد اما بنده اطلاعاتی که از دوستانم گرفتم قضیه وجود گاز را ثابت کردم و با فشارهای زیادی که وارد کردیم به این نتیجه رسیدند که در استان ایلام گاز وجود دارد. نمی‌خواهم از واژه مافیا استفاده کنم اما متاسفانه در آنجا مافیاهایی وجود دارد که نمی‌گذارد ما در زمینه نفت و گاز پیشرفت کنیم. الآن دکل شماره 1 را وصل کرده‌اند و دکل شماره 2 در حال انتقال به استان است همچنین حفر 5 چاه جدید جزو برنامه‌های ماست و در حدود 8/6 میلیون مترمکعب در روز تولید داریم که باید به 11 میلیون مترمکعب برسد تا خوراک پتروشیمی ایلام تامین شود.
- دلیل عقب ماندگی استان در پیشرفت طرح‌های حوزه نفت و گاز را در چه می‌دانید؟
 90 درصد نفت و گاز غرب کشور را در استان داریم ولی متاسفانه در مدیریت آن تقریباً حرفی برای گفتن نداریم و با وزیر مکاتباتی را در زمینه معاونت در نفت و گاز مرکزی داشتم تا چند معاونت و پست مدیریتی را به استان ایلام اختصاص دهند که موافقت‌های اولیه آن را گرفته‌ایم.
- طرح منطقه آزاد مهران تا کجا پیش رفت؟
8 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه یک ماهی است که در دستور کار مجلس قرار دارد، مجلس 21 دستور کار به آن داده و یک لایحه هم برای آن تصویب شد. بعضی‌ها مخالف منطقه آزاد هستند و بحث تورم و گرانی را مطرح می‌کنند و اعلام می‌کنند که منطقه آزاد به صلاح مملکت نیست ولی با تلاشی که با نمایندگان ادوار گذشته و مسئولین استان داشتیم موفق شدیم که رای کلیات آن را از مجلس بگیریم. در تمامی مناطق آزاد، منطقه مهران از نظر صادرات استثنایی است و ما در مهران بیش از 95 درصد صادرات داریم و در مقابل عملاً وارداتی از عراق به ایران نداریم ولی نقاط دیگر نزدیک به 80  درصد واردکننده هستند.
- شما به عنوان یک معلم، نماینده فرهنگیان در مجلس هم هستید و این قشر از شما انتظار خاصی دارند. برای بهبود وضعیت معیشت این قشر چه تلاشی داشته‌اید؟
در لایحه بودجه‌ای که آخر سال 96 مطالعه کردیم، متوجه شدیم که یک سری کارها در آن صورت گرفته که مطلوب فرهنگیان نیست و نمی‌توانیم پاداش بازنشستگان فرهنگیان را پرداخت کنیم. مجلس کلیات بودجه 97 را رد کرد و این اراده فرهنگیان را نشان داد چون 6000 میلیارد تومان بودجه فرهنگیان در آن خط خورده بود و مهم‌ترین دلیل رد کلیات بودجه 97 همین بحث فرهنگیان بود که نزدیک به 80 نماینده در مجلس از فرهنگیان هستند. در جاهای دیگر بودجه 5 هزار و 150 میلیارد تومان از منابع دیگر جا به جا شد و به صورت نسبی مشکل فرهنگیان تا حدودی حل شد و بودجه 36 هزار میلیاردی فرهنگیان به 41 هزار و 150 میلیارد تومان ارتقاع یافت و خوشبختانه بخشی از پاداش فرهنگیان به علاوه معوقاتشان تقریباً پرداخت شده است. بنده به عنوان یک فرهنگی از حقوقی که به این قشر داده می‌شود راضی نیستم، دیدگاه من این است که ما در جامعه یک نرم‌افزار و یک سخت‌افزار داریم و دو راه بیشتر نداریم یا باید در زمینه نرم‌افزار جامعه هزینه کنیم که در آینده مشکل تامین سخت‌افزار نداشته باشیم یا الآن با نرم‌افزار جامعه شل برخورد کنیم و بعدها به دنبال سخت‌افزار برویم. واضح‌تر صحبت کنم اگر روی نونهالان جامعه سرمایه‌گذاری کنیم و در آینده یک جامعه توام با آرامش خواهیم داشت و نیازی به حضور اقدامات فیزیکی نخواهیم داشت و یک جامعه جا افتاده در اختیار داریم، اگر ما این قشر را رها کنیم که متاسفانه همین کار را نیز کرده‌ایم و یک حقوق ساده به فرهنگیان می‌دهیم نباید انتظار داشته باشیم که یک خروجی بسیارخوب داشته باشند. آماری که بنده در اختیار دارم سالانه حدود 5 میلیارد دلار برای آموزش و پرورش در کشور هزینه می‌کنیم و در مقایسه کشوری مثل ژاپن 250 میلیارد دلار یعنی 50 برابر ما برای آموزش و پرورش هزینه می‌کند و اگر آموزش و پرورش ژاپن را با آموزش و پرورش ایران مقایسه کنید خواهی فهمید که ما خیلی از ژاپن عقب هستیم. اگر بنابراین باشد که در آینده ما جامعه خوبی داشته باشیم باید در آموزش و پرورش هزینه کنیم که بخشی از این هزینه باید برای پرورش معلم خوب اختصاص داده شود. ما باید معلمی داشته باشیم که فقط بر روی تربیت نونهالان و کودکان ما تمرکز کند و دغدغه دیگری نداشته باشد که متاسفانه اینگونه عمل نمی‌کنیم و نباید هم این انتظار را داشته باشیم که آینده روشنی در انتظار مملکت باشد. ما باید یک اراده ملی به خرج دهیم و ساختارهای آموزش و پرورش را تقویت کنیم و به معلمین بیشتر بها بدهیم.
- امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس امور است، آیا در شرایط کنونی مجلس در راس امور است؟
شاید به عبارتی در راس امور باشد ولی به دلایلی در راس امور نیست چون مجلس حرف اول و آخر را نمی‌زند.
- این نقض صحبت‌های امام نیست؟
مجلس در موازی با دیگر ارگان‌ها در راس امور است. مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس به عبارتی در راس امور است.
- نمایندگان مجلس در تصویب لوایح تا چه اندازه تفکرات امام خمینی(ره) را در دستور کار خود قرار می‌دهند؟
تفکرات امام و تفکرات انقلاب مانند قله است و معمولاً هم اکثر نمایندگان در شعارهای خود اعلام می‌کنند که در راستای اخلاق انقلاب، مستضعفین و طبقات آسیب‌پذیر جامعه گام بر می‌داریم اما در عمل چه نتیجه‌ای داشته باشد باید ارزیابی شود.
- چه نهاد یا ارگانی می‌تواند این ارزیابی را انجام دهد؟
قضاوت اجتماعی و مردم.
- اما عمده مردم به نمایندگان مجلس نقد دارند و از عملکرد آن راضی نیستند.
همه مشکلات جامعه به مجلس بر نمی‌گردد و مجلس مقصر بخشی از مشکلات جامعه است. بحث گران شدن دلار و سقوط ارزش پول ملی مدتی است که در کشور مسئله روز شده که بنده به عنوان نماینده مجلس چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ ما یقه وزیر اقتصاد را گرفتیم و رای به برکناری ایشان از وزارت اقتصاد کشور دادیم هرچند بنده اعتقاد ندارم که جنس گران شده بلکه تنها اتفاقی که در کشور افتاده این است که ارزش پول ملی کشور ما تا 3 برابر سقوط کرده و کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.
- تا چه اندازه از عملکرد مجلس دهم راضی هستید؟
وضعیت کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و شرایط مهیا نیست و کشور یک بازگشت به عقب را دارد. یک فاز تحریم‌ها اجرا شده و بخش اعظم آن در آبان‌ماه اعمال می‌شود که متاسفانه تحریم‌ها شدیدتر و منابع درآمد کمتر و ضعیف‌تر شده است و این اتفاق بر روی عملکرد مجلس هم تاثیر گذاشته است. در سال‌های گذشته تحریم وجود داشت ولی به اندازه الآن شدتش زیاد نبوده است. متاسفانه الآن تحریم‌ها بیشتر، شدیدتر و درآمدها یا منابع تامین ضعیف‌تر شده است، وقتی شرایط مهیا نیست من و دیگر همکارانم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
- این به معنای عدول از برنامه‌های شما در ایام انتخابات است؟
ما ناچار به این کار هستیم، همه صحبت‌ها به پول برمی‌گردد. وقتی شما پول داشته باشید می‌توانید خیلی کارها را انجام دهید ولی وقتی پول وجود نداشته باشد مملکت قفل می‌شود. پروژه‌های عمرانی و کارهای فرهنگی نیازمند پول هستند و ما منابع زیادی در اختیار نداریم و نسبت به گذشته شرایط ما خیلی نامطلوب‌تر است.
- کمیسیون انرژی چقدر با اهداف دولت در یک راستا عمل می‌کند؟
ما در کمیسیون انرژی این آمادگی را داریم که همه جانبه از دولت حمایت کنیم و اگر کمکی از ما بر می‌آید دریغ نمی‌کنیم. هرگونه قانونی که موجب تسهیل در امور باشد را اجرا می‌کنیم و در بحث فروش نفت در بورس داخلی اگر نیاز مجوز به مجلس و کمیسیون انرژی باشد قطعاً همکاری خواهیم کرد هرچند در هنگام وضع برخی قوانین مربوطه مشکلاتی وجود دارد.
- یعنی در مجلس مشکل وضع قانون وجود دارد؟
از زمان مشروطه تا به امروز سیستم قانون‌نویسی در ایران رایج بوده است که 40 سال پیش طی انقلاب 57 سیستم مملکت عوض شد. البته هنوز یک سری قوانین در مجلس داریم که مربوط به 100 سال پیش است. یکی از وظایف مجلس این است که این قوانین را جمع کند و قانون جدیدی را جای آن بگذارد. در خیلی از موارد قانون باید به‌روز باشد و با جامعه امروز نیز همخوانی داشته باشد.
- موافق برجام بودید یا مخالف آن؟
موافق برجام بودم.
- به عنوان یک نماینده موافق برجام دیدگاه الآن شما بعد از خروج آمریکا از برجام چیست؟
برجام زبان صحبت ما با دنیاست، ما در دنیا متهم به این هستیم که فعالیت‌های هسته‌ای داریم. باید با دنیا گفت و گو کنیم که این کار را در قالب برجام انجام دادیم و عملاً اگر محدودیت‌هایی برای ما اعمال شد، پذیرفتیم تا به اهدافی که داشتیم دست پیدا کنیم اما بعد از آمدن ترامپ، آمریکا به ما نارو زد و برجام را پاره کرد. ما بعد از خروج آمریکا از برجام این مسئله را کِش دادیم تا فضاسازی سیاسی انجام دهیم و موفق هم بودیم. ما اهل گفت و گو هستیم و با این فضاسازی سیاسی نشان دادیم که حق با ماست ولی متاسفانه آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی نفوذ بسیار زیادی دارد که هر ناحقی را حق جلوه می‌دهد.
- در صحبت‌هایتان این نکته را یادآوری کردید که استان ایلام از نظر منابع بسیار غنی است. با وجود این همه منابع پس چرا استان ایلام یک استان محروم است؟
چند دلیل دارد، یکی اینکه مدیریت ما به روز نیست و هنوز که هنوز است مدیریت سنتی داریم. مشکل دیگر ما این است که منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در اختیار نداریم. ما خیلی از سرمایه‌گذاران را وارد استان می‌کنیم ولی حاضر به سرمایه‌گذاری در استان نیستند. البته این نکته را عرض کنم که سرمایه‌گذار با پیمانکار فرق دارد، سرمایه‌گذار کسی است که با هزینه خود یک صنعت را در یک منطقه راه‌اندازی می‌کند و برای او کسب درآمدی هم داشته باشد ولی پیمانکار اعلام می‌کند اگر صنعتی قرار است راه‌اندازی شود پیمان آن را به من بدهید. ما نفت، گاز و منابع طبیعی زیادی در استان داریم ولی متاسفانه سرمایه‌گذاران میل و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در استان ندارند و بنده هم واقعاً دلیل این نکته را نمی‌دانم. به وزیر قبلی کار اعلام کردم که شما یک الگوسازی را در استان ایلام انجام دهید، ما در استان ایلام 10 شهرستان داریم و شما 10 کارگاه با ظرفیت 50 نفر را برای ما راه‌اندازی کنید و این به معنای آن نیست که دولت در استان ما سرمایه‌گذاری کند بلکه شما در استان ما الگوسازی انجام دهید و بعد از گذشت چند مدت همین کارگاه‌ها را به صورت وام، مشارکت یا اجاره به شرط تملیک به همین افراد شاغل در کارگاه‌ها واگذار کنید. ما از نظر الگوسازی در استان بسیار ضعیف هستیم و اگر کسی یک کاری را راه‌اندازی کند بقیه هم همان شغل را راه‌اندازی می‌کنیم و شاید یکی از عوامل محرومیت ما همین مسئله باشد. اگر کسی از دولت در استان الگوسازی کند واقعاً موفق‌تر خواهیم بود.
- در عزل و نصب مدیران در استان دخالت دارید؟
علی‌القاعده وظیفه نماینده مجلس نیست منتهی در شرایطی قرار می‌گیریم که مجبور به اظهارنظر می‌شویم و بنده هم خیلی به دنبال این مسائل نیستم.
- آیا گزینه خاصی برای اداره یا ارگانی وجود داشته است که از شما نظر بخواهند و شما اعلام کنید که فرد دیگری را مد نظر دارم؟
شکی در این نیست که این کار را انجام داده‌ام چون بنده رفقای بسیار زیادی دارم که در ادارات مشغول هستند. البته اینکه چند درصد نظرات بنده اعمال شده جای بحث دارد. بنده به شخصه دنبال این کار نیستم ولی قطعاً از من برای عزل و نصب مدیران نظرخواهی می‌کنند.
- نقل قول‌هایی شنیدیم که آقای سلام امینی مخالف ادامه حضور آقای مروارید در استان بودند، این قضیه تا چه اندازه صحت داشت؟
اتفاقاً برعکس، بنده کاملاً موافق ادامه فعالیت آقای مروارید در استان بودم. من در هر شرایطی مدیر بومی را به مدیر غیربومی ترجیح می‌دهم و جزو کسانی بودم که نامه ادامه فعالیت آقای مروارید را امضا کردم. البته آقای مروارید هم روحیات خاص خود را داشت که به من اعتماد نداشتند. در مراسم تودیع آقای مروارید به من گفتند که باید در مراسم سخنرانی کنم، استاندار بومی می‌رفت و استاندار غیربومی جای او را می‌گرفت که یک فضای بسیار سنگین بر مراسم حاکم بود و در آنجا به وزیر کشور اعلام کردم که از حضور آقای مروارید در جاهای دیگر بهره ببرید.
- ارزیابی شما از استاندار فعلی چیست؟
نکات مثبتی در وجود ایشان هست، ارتباط زیادی با تهران دارد و مهم‌ترین نکته مثبت وی این است که قبلاً استاندار بوده و بحث آزمون و خطا را باطل کرده و باتجربه خود و رایزنی‌هایی که داشته پیگیر کارهای استان است.
- چه برنامه‌ای برای مقابله با بیکاری در استان دارید چون درصد بسیاری از جوانان استان بیکار هستند؟
خودم در منزل جوان دارم قدر جوان‌های دیگران را می‌دانم و همیشه به فکر این قشر هستم. ما باید از مناظر مختلف، آینده را به جوانان واگذارکنیم اما متاسفانه مشکلات زیادی از نظر منابع وجود دارد. تعریفی که بنده برای جوان کرده‌ام عبارت است از پرانرژی، بااستعداد، باانگیزه و آماده کار. خدا به جوان استان ما یک تن سالم داده و در سایه این تن سالم یک مدرک تحصیلی را به دست آورده است و بعد از کسب مدرک، دیگر حرفی برای گفتن ندارد. متاسفانه مردم استان ما هم سرمایه زیادی ندارند که پشتوانه این جوان باشد. گاهی اوقات با موانعی مواجه می‌شویم که انتظار آن را نداشتیم مثلاً همین برجام اگر به فرجام می‌رسید خیلی از مشکلات ما حل می‌شد که یکی از مشکلات ما همین بیکاری جوانان است. استان ایلام تا 90 درصد مواد نفتی دارد و اگر شرکت‌های نفتی را فعال کنیم بخش زیادی از جوانان ما سر کار می‌رفتند، مثلاً اگر چنگوله راه‌اندازی می‌شد بیش از 4000 نفر نیرو می‌گرفت و اگر فاز دوم سروک هم راه‌اندازی می‌شد بیش از 1000 نفر علاوه بر ظرفیت فعلی نیرو استخدام می‌کرد یا اگر تنگه بیجار پیشرفت داشت حداقل 500 نفر نیرو می‌گرفت و می‌دانید که اگر 5000 شغل مستقیم ایجاد شود در کنار آن هم چند هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
- شرکت‌های نفت و گاز وقتی می‌خواهند که نیرو استخدام کنند با اعلام این نکته که در استان نیروی متخصص بومی وجود ندارد نیروی غیربومی استخدام می‌کنند و نیروی بومی ما نهایتاً نگهبان، راننده یا آشپز می‌شود. این شرگت‌ها 3 درصد از درآمدی که دارند باید در زمینه توسعه و آموزش افرادآن منطقه هزینه کنند اما این مسئله در ایلام اجرا نمی‌شود.
بنده برعکس شما فکر می‌کنم و اتفاقاً ما نیروی متخصص و استعداد زیادی در استان داریم و مشکل جای دیگر است. اگر نیرویی می‌خواهد استخدام شرکت نفت شود باید از طریق یک شرکت این کار را انجام بگیرد. ما باید شرکت‌هایی که داریم در مناقصات و مزایدات شرکت کنند و اگر برنده شد نیروی بومی متخصص استخدام می‌کند. متاسفانه شرکتی که درجه بالایی داشته باشد و بتواند در سطح بالایی در این مناقصات شرکت کند در استان وجود ندارد و همین شرکت‌های غیربومی برنده مناقصات می‌شوند و نیروی غیربومی وارد استان می‌کنند. مشکل دیگری هم که با آن مواجه هستیم این است که حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی و گاز در ایلام نیست و این یعنی بانک‌های ما از نظر منابع تامین نمی‌شوند و برکاتی برای مردم استان ندارند. مالیات بر ارزش افزوده هم 9 درصد است که آن هم به ایلام نمی‌رسد و به حساب تهران واریز می‌شود. برای پتروشیمی 5 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و هزینه‌های بیشتری هم باید داشته باشد تا الفین آن راه‌اندازی شود و بعد از آن باید چند کارخانه پایین دست پتروشیمی مثل PP راه‌اندازی کنیم.
- نزدیک به یک سال پیش گفتید که قطار می‌آید ولی هنوز خبری نشده است، مردم ایلام تا کی باید منتظر آمدن قطار در استان باشند؟
چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، استاندار ایلام و دیگر نمایندگان استان در مورد قطار استان داشتیم که برآورد ما بر این شد که این موضوع نیازمند 700 میلیارد تومان پول است و دولت هم در زمان حاضر پول ندارد. ما با یک شرکت چینی هم صحبت کردیم و نمی‌دانیم تا چه اندازه موفق خواهد بود.
سال گذشته با آقای آخوندی صحبت کردم که قطار تا کرمانشاه آمده است و بعد از آن به اسلام‌آباد و قصرشیرین می‌رود که فاصله اسلام‌آباد تا ایلام 73 کیلومتر مسیر مستقیم است. مراکز استان‌ها جزو اولویت‌های مسیر قطار است و استان ایلام جزو استان‌های آخر است که هنوز ریل راه‌آهن به آن وارد نشده است. آقای وزیر گفتند که 73 کیلومتر به سمت ایلام را آنتن می‌گیرم و به دو معاونش آقای امینی و آقای خادمی دستور داد که قطار استان ایلام به مرحله پیمان‌سپاری برود.
برای مسیر قطار دو روش داریم یا فاینانسور بیاید یا دولت این کار را انجام دهد. در بحث فاینانسور هم تا الآن موفق نشده‌ایم و اعلام کردند که 85 درصدِ 700 میلیارد تومان را بخش خصوصی و 15 درصد باقیمانده را از طریق صندوق توسعه خواهیم داد. ما به برنامه و بودجه اعلام کردیم که امیدی به فاینانسور نیست و فعلاً حداقل 50 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن ایلام تخصیص دهید تا حداقل یک کاری برای شروع انجام دهیم. متاسفانه بعد از این رایزنی‌ها یکی از نمایندگان نامه‌ای برای قطار استان نوشت که بحث اندیمشک، دهلران و مهران را به میان آورد که متاسفانه در روندکاری ما خلل ایجاد شد. ما برای این 73 کیلومتر مسیر مشکل داشتیم و حالا اگر از اندیمشک به طرف ایلام اگر مسیر را محاسبه کنید نیازمند به بودجه‌ای بسیار بیشتر از این 700 میلیارد تومان است و با وضعیت فعلی دولت از عهده مخارج  آن برنمی‌آید.
- با تمام این تفاسیر قطار به ایلام می‌آید؟
بنده امیدوار هستم که می‌آید.
- نمایندگان استان تا چه اندازه با هم در تعامل هستند؟
نمایندگان استان این دوره یک مقداری با هم همخوانی داریم که نسبت به دوره‌های قبل خیلی بیشتر است و علت این همخوانی هم بنده هستم.
- مردم چگونه مشکلات خود را به گوش شما می‌رسانند؟
من شنبه هر هفته از صبح تا عصر در دفتر خودم در ایلام برای پاسخگویی به مشکلات مردم حاضر می‌شوم. در تهران هم از صبح دفتر من باز است و حتی ارباب رجوع‌های دیگر نماینده‌ها به من مراجعه می‌کنند.
- دوره بعدی نامزد انتخابات می‌شوید؟
تا مهر 98 تصمیم نخواهم گرفت.
- دلیل خاصی دارد؟
باید بدانم که تا چه حد موفق خواهم بود، اگر حرفی برای گفتن داشته باشم حتماً حضور پیدا می‌کنم.
- به عنوان یک معلم به کارنامه نمایندگی خود چه نمره‌ای می‌دهید؟
15 یا 16.
- این چند نمره را به چند دلیل کم می‌کنید؟
داستانش زیاد است، وقتی تلاش می‌کنی اما به نتیجه‌ای نمی‌رسی و از آن طرف مردم هم توقعاتی از ما دارند که واقعاً در توان ما نیست به نوعی ناراحت می‌شویم.
- از اینکه نماینده مجلس شدید پشیمان نیستید؟
جواب این سوال دو وجهی است، یک وجه آن این است که وقتی یک کاری را انجام می‌دهم واقعاً لذت می‌برم ولی وقتی تلاش می‌کنم و به نتیجه‌ای نمی‌رسم واقعاً برایم زجرآور است.
مصاحبه و انتشار: فردین حسینی
نظرات ارسال نظر
  • محمدهادیدر تاریخ ۹ تير ۱۳۹۸

    با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای دکتر سلام امینی،اینجانب محمدهادی ....، فرزند...، ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی اجاره نشینی و کارگرینمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم اگر شخصی ضامنم شود توان پرداختن قسط ها را ندارم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم. بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم ولی کمکم نکردن. .شماره تماس من ......0933 مجبور نبودم شماره عابرم نمی فرستادم شماره عابر بانک رفاه ......5894 بنام محمدهادی..... تو راخدا کمک کن موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم

    پاسخ به این نظر
  • در تاریخ ۹ تير ۱۳۹۸

    اسم و مشخصات پیام دهنده محفوظ می باشد

    پاسخ به این نظر